Eerste test / Kia Soul

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Het is niet helemaal duidelijk tot welk segment de Kia Soul nu precies behoort. Maar dat doet er eigenlijk niet toe, want het nieuwe model is tegelijk verleidelijk en praktisch.

De Kia Soul maakt deel uit van dat hoekige stadsautoras dat floreert in de belangrijkste marktsegmenten. Over het gamma beschikbare krachtbronnen kunnen we kort zijn: bij zijn lancering zal de Soul enkel verkrijgbaar zijn met een 1.6-motor op benzine of diesel, allebei 126 pk sterk. Van de CRDi zal echter op sommige markten (waaronder België) een fiscaal geoptimaliseerde versie beschikbaar zijn waarvan het vermogen werd teruggeschroefd tot 115 pk. Het koppel blijft dan echter onaangetast: 255 Nm bij 2.000 o/m, wat 100 Nm meer is en bij een twee keer zo laag toerental dan dat van de 1.6 op benzine.

De Soul, die geproduceerd wordt in Korea, zal het moeten stellen met een manuele vijfversnellingsbak. Jammer, vooral omdat de Cee'd 1.6 CRDi, die in Tsjechië wordt gebouwd, vanaf volgend jaar zes verhoudingen zal krijgen. En de optionele viertrapsautomaat die verkrijgbaar is voor de diesel, is al helemaal voorbijgestreefd...

Hoe dan ook, beide motoren van de Soul garanderen prestaties en een rijcomfort van een goed niveau. Het geluid wordt efficiënt gedempt. Daardoor, en ook door de behoorlijke stoelen, hoef je niet bang te zijn voor lange ritten. Vooral omdat de ophanging reële filterkwaliteiten vertoont. Tijdens het rijden profiteert de Soul van zijn lange wielbasis, korte overhangen en grote spoorbreedte. Aangezien zijn gewicht nooit ver boven de 1.200 kilo uitkomt, komt hij levendig voor de dag en geniet hij een goede trekkracht.

De Kia Soul zal ongetwijfeld snel een plaatsje opeisen in ons autolandschap, ondanks zijn garantie die slechts vijf jaar geldig is en geen zeven zoals voor de Cee'd. Nu nog wachten op de Citroën C3 Picasso, de Mini Crossover en de Toyota Urban Cruiser.

U kunt de Eerste Test van de Kia Soul nalezen in AutoGids 757 van 29/10/2008.