Eerste test / Kia Sorento

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De Kia Sorento is technisch grondig vernieuwd, maar uiterlijk veranderde hij nauwelijks. Dat de Koreanen zelf van een facelift spreken, maakt de zaak alleen maar verwarrender.

Het klopt dat de grote SUV uiterlijk niet ingrijpend verandert. De structuur van de auto is echter grondig herwerkt, met veel meer hittegevormd staal dan voordien, met als gevolg dat de structuurstijfheid zomaar eventjes met 18 procent is toegenomen terwijl de auto 48 kilo lichter werd. Ook nieuw is dat de ophanging voortaan zowel voor- als achteraan op een hulpchassis is gemonteerd, zodat minder rolgeluiden en trillingen tot het interieur doordringen. Het stuur is voortaan elektrisch bekrachtigd en kan daardoor worden gekoppeld aan een automatische parkeerassistent.

De Sorento haalde al de maximumscore bij de EuroNCAP-veiligheidsbeoordeling, maar toch werd de veiligheidsuitrusting nog stevig uitgebreid. Zo heeft hij voortaan een actieve motorkap, die omhoog veert bij een aanrijding met een voetganger. Een testrit met de topmotor onthulde ons een Sorento die stiller en comfortabeler is geworden, maar die nog steeds niet overloopt van het dynamische stuurplezier. De vierwielaandrijving kan niet verhinderen dat het minste enthousiasme aan het stuur onmiddellijk wordt afgestraft met stevig onderstuur.

Waarom Kia de Sorento uiterlijk niet meer heeft aangepast, is ons een raadsel. Onderhuids is de Koreaan zo ingrijpend veranderd dat je echt wel van een nieuw model mag spreken. Die nieuwe Sorento is stiller en comfortabeler dan zijn voorganger en biedt ook meer binnenruimte én een (nog) uitgebreidere veiligheidsuitrusting.

U kunt de Eerste Test van de Kia Sorento nalezen in AutoGids 861 van 31/10/2012.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie
Score redactie 16.00/20
Bereken de leaseprijs van deze wagen