Eerste test / Kia Optima Plug-In Hybrid : Voortaan aan de stekker

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Van de vorige Optima bestond al een klassieke hybrideversie, maar voor de jongste generatie van het model maakte Kia er een plug-invariant van, die je dus ook kunt opladen aan het stopcontact.

Net als moedermerk Hyundai heeft ook Kia zich een tijdje geleden tot doel gesteld zijn gamma grondig te vergroenen. Zo pakte de constructeur jaren geleden al uit met zijn volledig elektrische Soul EV en zet het merk nu zwaar in op de Niro, een cross-over die enkel verkrijgbaar is als hybride. Daarnaast heeft Kia echter nog een wapen in huis om de ecologisch bewuste klant over de streep te trekken. Terwijl de vorige Optima al verkrijgbaar was als hybride, gaan de Koreanen met de jongste generatie nog een stapje verder, door die versie ook oplaadbaar te maken. Uniek is deze vierdeurs daarmee niet in zijn categorie (denk maar aan de VW Passat GTE of de BMW 330e en Mercedes C 350 e), maar interessant zeker wel: Kia belooft een volledig elektrisch rijbereik van 54 kilometer en een gehomologeerde CO2-uitstoot van 37 g/km. Overigens bouwt Kia van de huidige Optima ook nog altijd een ‘gewone’ hybridevariant, maar die wordt bij ons niet ingevoerd.

  • Uitgebreide standaarduitrusting
  • Verzorgde afwerking en look
  • Riante binnenruimte
  • Aangenaam aandrijfgeheel
  • Geruststellend weggedrag bij normale rijstijl
  • Garantie van zeven jaar
  • Kleine koffer, functionele beperkingen
  • Stevig prijskaartje
  • Hoog gewicht
  • Weggedrag bij dynamische rijstijl
  • Kort onderhoudsinterval
  • Enkel verkrijgbaar als vierdeurs
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC