Eerste test / Kia Optima Hybrid

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Om aan te tonen dat Koreanen meer kunnen dan enkel de concurrentie kopiëren, lanceert Kia de Optima Hybrid, die in theorie tot een snelheid van 100 km/h zuiver elektrisch kan rijden.

De Koreanen kozen voor de Optima Hybrid een technisch weinig complexe oplossing, met een elektromotor van 30 kW (40 pk) die aan de ingang van de versnellingsbak zit, een zestrapsautomaat in dit geval. Op die manier vervangt hij de energievretende koppelomvormer én kan hij gebruikmaken van de spreiding van de zesbak om zijn koppel optimaal te benutten. Kia spreekt van een totaalvermogen van 190 pk bij 6.000 o/m en een koppel van 340 Nm bij 1.400 o/m.

Naar het voorbeeld van Honda is een voorstelling gemaakt die aan de hand van bloeiende bloemen toont hoe ecologisch je precies rijdt. Dat ecologisch rijden is niet zo gemakkelijk, omdat de automaat niet bijster intelligent is afgesteld. Hij lijkt zelfs niet aangepast aan het hybride systeem, want de motor draait vrij veel toeren. Met zijn riante ruimte op de achterbank is de Optima Hybrid trouwens toch een auto om rustig snelwegkilometers te vreten eerder dan een dynamisch scheurijzer.

Kia beschouwt de Optima Hybrid (die in eerste instantie voor de Verenigde Staten is bedoeld) in Europa vooral als een imagobouwer eerder dan een verkooptopper. Daarom zijn het onderstel en de automaat niet zwaar onder handen genomen toen het model naar Europa kwam. Het hybride systeem werkt echter goed en de bekende kwaliteiten van de Optima (ruim interieur, afwerking, zeven jaar garantie) bleven behouden. Voor minder dan 30.000 euro en toch veel uitrusting is dit bovendien een financieel sterk aanbod.

U kunt de Eerste Test van de Kia Optima Hybrid nalezen in AutoGids 861 van 31/10/2012.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC