Eerste test / Kia Ceed 1.4 T-GDi: Koreaan met extra pit

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De derde generatie van de Kia Ceed evolueert discreet op stijlvlak, maar drastisch op andere gebieden. Zo is nu onder de motorkap ook plaats voor een nieuwe 1.4-turbo op benzine, die op maat gemaakt lijkt voor de 7 DCT-versnellingsbak.

Voor de derde generatie van Kia’s compacte berline schrijven we niet langer ‘Cee’d’, maar wel gewoon ‘Ceed’. Een spellingwijziging die haast meer opvalt dan de bescheiden stilistische evoluties. Niettemin betreft het wel degelijk een volledig nieuw model, andermaal ontwikkeld in het R&D-centrum van Rüsselsheim in Duitsland en geproduceerd in Slowakije. Om maar aan te geven dat het nog altijd gaat om een auto die volledig is afgestemd op het Oude Continent, waar hij Kia’s bestseller was van 2006 tot 2010, waarna hij werd onttroond als gevolg van de SUV-vloedgolf. De Koreanen denken dat hij tegen 2020 weer aan de top van de verkooplijsten kan staan.

Kia gaat voortaan helemaal voor het vijfdeurskoetswerk en laat de ‘coupévariant’ met drie deuren, die maar een matig commercieel succes oogstte, vallen. De nieuwe Proceed – voorheen ‘Pro-Cee’d’ gespeld – wordt een shooting brake (zie onze rubriek Actua). In afwachting wordt het motorgamma van de Ceed aangevuld met een nieuwe 1.4-benzinemotor met drukvoeding. Tenminste, we kennen deze motor intussen al van in zijn neef, de Hyundai i30, maar het is wel zijn debuut bij Kia. Een fijn weerzien dus… 

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC