Eerste test / Jeep Grand Cherokee

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Bij elke generatiewissel is het bang afwachten of de Jeep Grand Cherokee niet uit zijn reservaat is getreden om de anderen te imiteren... En zo een stuk van zijn unieke erfgoed te grabbel te gooien.

Het eerste wat je gewaarwordt aan het stuur van de nieuwe Grand Cherokee, is het ruimtegevoel. De ruimer geworden Grand Cherokee heeft buitenmaten die nu meer vergelijkbaar zijn met die van zijn grote Europese rivalen, die tot dusver een chiquere reputatie hadden. Binnenin vind je ook meer verfijning. Een authentieke terreinwagen kan zich vandaag niet meer permitteren om rustiek te zijn terwijl een hippe softroader je helemaal in de watten legt. Jeep heeft zich daarom meer geconcentreerd op de details en het uitzicht van de materialen. Het belangrijkste is goed voor elkaar: de grote sachem ziet er beter uit, onttrekt zich nog beter uit het Amerikaanse heartland en sluit aan bij de internationale klasse zoals nooit tevoren.

Het vernuftige onderste gedeelte van de voorbumper kan nog steeds worden losgemaakt. Het verbetert de stroomlijn op de weg, maar wanneer het is weggenomen, groeit de maximale oprijhoek op slecht terrein. Daarmee suggereert de Grand Cherokee dat hij getalenteerd is op alle terrein, met één verschil echter: zijn achtertrein biedt niet langer de typische 'scheve heupstand' die mogelijk was met de starre achteras. Die is namelijk overboord gezet. De grote Jeep ontdekt dus het comfort van een ophanging met vier onafhankelijke wielen, een basis die hij deelt met de toekomstige derde generatie van de mercedes ml, die ook in de VS wordt gebouwd.

Dat Deze eerste test in de Verenigde Staten bood ons de mogelijkheid om de capaciteiten en kwaliteiten van de nieuwe onafhankelijke ophanging uit te proberen op asfalt en zandgrond. Er staan twee aandrijfkeuzes op het programma, het Quadra-drive ii met actieve transferbak, lange overbrenging en sperdiff erentieel achteraan, of de meer op het terreinwerk gerichte Quadra-Trac II, dat verder is aangevuld met een reductieverhouding en, ongezien bij Jeep, Selec-Terrain, dat vijf rijprogramma's biedt. Die twee aandrijfsystemen kunnen worden gecombineerd met een laatste nieuwigheid: luchtveren met variabele hoogteregeling Quadra-lift (vijf hoogtes). Met zijn nieuwe ophanging en zijn Quadra-Drive II en Quadra-Trac II kan deze Indiaan zonder complexen de oversteek naar Europa maken, waar hij over ongeveer een jaar wordt geïntroduceerd. Op dat moment wordt ook de dieselversie gelanceerd.

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC