Wanneer Jaguar zijn topberline onder handen neemt, dan liggen de verwachtingen hoog. Maak kennis met de XJR575, een sportieve limousine met de drukgevoede V8 uit de F-Type SVR.
Het concept
De XJ werd in 2009 gelanceerd en is dus niet meer van de jongste. Wellicht heeft dit Jaguar aangespoord om hem nog een ultieme upgrade te geven met de V8 van de F-Type R. Men zegt weleens dat de beste soep in oude ketels wordt gemaakt.
Wat er verandert
Hoe hij rijdt
Budget & uitrusting
De XJR575 kost 147.800 euro, met bijna alles inbegrepen. De uitrusting staat natuurlijk op hetzelfde exclusieve niveau als de rest van de auto, maar het blijft altijd mogelijk om enkele persoonlijke accenten toe te voegen tegen meerprijs. De blauwe kleur Velocity, speciaal bedacht voor de XJR575, kost bijvoorbeeld 4.896 euro extra en het satijngrijze Carpathian zelfs 6.638 euro. Het panoramisch dak is dan weer altijd standaard gemonteerd, net als de led-koplampen en de vele camera’s die het parkeren vergemakkelijken.
Concurrentie
Zoals wel vaker positioneert Jaguar zich als een ‘budgetvriendelijk’ alternatief voor de Duitse premiummerken. Een BMW M760Li (610 pk) kost 173.950 euro, een Mercedes S63 L AMG (612 pk) 172.546 euro. We geven nog mee dat de XJR575 bij ons de korte wielbasis behoudt in tegenstelling tot zijn concurrenten. Het bewijs dat hij toch vooral probeert om de (rijke) bestuurders te plezieren. Jammer dat Jaguar de XJR575 niet aanbiedt met vierwielaandrijving.
Ons verdict
De Jaguar XJR575 ondergaat geen grote transformatie in vergelijking met de XJR van weleer (550 pk), maar de 25 extra paarden geven hem wat meer pit. Voor de rest behoudt hij het hoge niveau van verfijning en gaat de uitrusting er nog op vooruit (actieve veiligheid).