Infiniti wil zich opwerpen als een volwaardig alternatief voor de heilige Duitse ‘premium’-drievuldigheid. Voor zijn eerste middenklasser ooit koestert het grote ambities en werkte het samen met Mercedes.
Concept
Het offensief is ingezet. Infiniti wordt beschouwd als de luxeafdeling van Nissan en is tot nu toe in Europa eerder magertjes vertegenwoordigd. De ambities werden echter aanzienlijk opgeschroefd. Na de lancering van de berline Q50 en de opfrissing van het bestaande gamma, dat voornamelijk SUV’s omvat is het moment aangebroken om het grote geschut boven te halen op het Oude Continent, te beginnen met het o zo belangrijke C-segment. De uitdager heet Q30 en heeft een originele stijl, die zich ergens tussen een klassieke berline en een SUV situeert. Hij surft mee op de cross-overgolf en beschikt ontegenzeggelijk over een aantal mooie troeven.
- Verzorgde presentatie binnen- en buitenkant
- Compromis comfort/globaal weggedrag
- Mechanische gehelen/overtuigende uitrustingen
- Toegang/comfort achterin weinig verzorgd
- Enkele afwerkingsdetails die herzien moeten worden
- Heel wat zichtbare Mercedes-elementen aan boord
Wat er verandert
Hoe rijdt hij?
Budget/uitrusting
Net als bij een Mercedes A/GLA is de binnenruimte van de Q30 behoorlijk, zonder meer. De achterbank is even functioneel, maar het zitcomfort en de toegankelijkheid zijn voor verbetering vatbaar. Hetzelfde geldt bovendien voor de niet echt consequente afwerking – misschien waren onze testwagens preproductie-exemplaren – al waren we globaal genomen aangenaam verrast. Als goede challenger heeft Infiniti natuurlijk ook de uitrusting van zijn Q30 aangedikt, terwijl de prijzen bestudeerd werden om competitief te blijven ten opzichte van de vaste waarden op de markt, getuige de instapprijs van 24.850 euro voor de Q30 1.5d.
De concurrenten
De Infiniti Q30 laat zich moeilijk in een vakje duwen: hij bevindt zich ergens tussen een SUV en een berline. Allicht omdat de ‘echte’ cross-overversie, de QX30, het aanbod binnen afzienbare tijd komt vervoegen, zien de Japanse marketinglui de Q30 nochtans liever als een rechtstreekse concurrent van de Audi A3 en de BMW 1-Reeks of, in mindere mate, van de Volvo V40 en de Volkswagen Golf.
Ons verdict
Heeft de Q30 het potentieel om de premiummodellen in het C-segment het vuur aan de schenen te leggen? Na deze eerste kennismaking kunnen we bevestigen dat het comfort en de wegligging op peil staan, net als de globale waargenomen kwaliteit aan binnen- en buitenzijde. Voeg daarbij het ruime aanbod aan motoren en transmissies en alle elementen zijn verenigd om er een succesverhaal van te maken. Alleen is het afwachten of de trouwe klanten van de Duitse big three bereid zijn om zich te laten verleiden door de fysieke en technische charmes van een Japans model.