Eerste test / Hyundai Veloster DCT

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De Veloster krijgt als eerste de DCT, een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling die Hyundai zelf ontwikkelde. Die valt vooral te smaken in de manuele stand.

De Veloster, die pas afgelopen zomer werd gelanceerd, heeft nu al recht op een belangrijke evolutie. Hij mag de nieuwe gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling inwijden die de Koreanen zelf ontwikkelden. Op termijn zal die allicht worden geïntroduceerd op andere modellen van de groep. Het gaat om een zesbak. In de praktijk zien we een pook die zich laat verschuiven in een klassiek lijnrooster, zonder Sport-stand. Dat wil niet zeggen dat die functie niet bestaat: om die in te schakelen moet je gewoon de spatels aan het stuur bedienen om onmiddellijk naar de stand Manual te gaan.

We kunnen alleen maar zeggen dat deze versnellingsbak perfect het gebrek aan koppel van de GDI-motor onderin opvangt, die juist regelmatige schakelovergangen vergt om het tempo erin te houden. En dat wordt bijna een spel met deze versnellingsbak en zijn spatels. Het ludieke karakter van de Veloster wordt er alleen maar door vergroot. Desondanks zoekt de motor steevast hoge toeren op wanneer je plots vermogen vraagt. Daarom zou de DCT ondanks alles wellicht beter passen bij een motor met wat meer potentieel bij lage toeren.

Voor een redelijke meerprijs van 1.250 euro geeft de gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele (droge) koppeling DCT de coupé Veloster een meer uitgesproken speels karakter, zonder dat we echter kunnen spreken van echte sportiviteit; daarvoor mist de GDI nog te veel koppel bij lage toeren. Aan het onderstel zal het alvast niet liggen: dat is evenwichtig genoeg om meer aan te kunnen.

U kunt de Eerste Test van de Hyundai Veloster DCT nalezen in AutoGids 839 van 23/12/2011.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC