Eerste test / Hyundai Tucson 2.0 CRDi 48V : Voltkuur

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Om zijn populariteit in Europa te behouden ondergaat de Tucson een verjongingskuur. Daarbij werden zijn koetswerk en interieur opgefrist en krijgt de 2.0 CRDi elektrische ondersteuning.

Sinds hij in 2015 de ix35 opvolgde en opnieuw de naam van de op één na grootste stad in Arizona overnam, is de Tucson het bestverkopende model van het Koreaanse merk geworden in Europa. Maar na drie jaar aan de top van zijn segment is het tijd voor deze SUV om zijn midlife-update te ondergaan. En de belangrijkste evolutie ligt in de invoering van 48-volttechnologie. Onder de kofferruimte heeft het reservewiel plaatsgemaakt voor een lithium-ionaccu van 0,44 kWh.

Die laatste slaat de energie op die nodig is voor het nieuwe mild hybridsysteem van 48 volt. De batterij voedt een starter-alternator met riem die gekoppeld is aan de 185 pk sterke dieselmotor van 2,0 liter. Bij het optrekken kan de elektromotor tot 16 pk aan ondersteuning leveren. Daardoor moet de verbrandingsmotor dus minder hard werken, wat het verbruik doet dalen. Hyundai schuift meer bepaald een daling met 7 procent naar voren, maar dat is voorlopig nog een theoretische schatting, aangezien deze motorversie nog niet officieel gehomologeerd is. Wanneer je het gaspedaal loslaat, werkt de elektromotor omgekeerd en herlaadt hij de batterij.

  • Gulle en volle 2.0 CRDi
  • Discrete achttrapsautomaat
  • Verzorgd interieur
  • Reële bijdrage mild hybrid?
  • Demping van rolgeluiden
  • Koffervolume 2.0 CRDi (batterij)
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!