Voor zijn doorbraak in de elektromobiliteit mikt Hyundai voortaan op drie paarden tegelijk. Na de hybride en elektrische Ioniq krijgen we nu de plug-in hybride versie voorgeschoteld.
Het concept
Door de benzinemotor (1.6 GDI met 105 pk) van de hybride te combineren met het vermogen om sereen en uitstootloos te rijden van de elektrische variant werpt de plug-in hybride Ioniq zich op als de synthese van een familie die is ontstaan in het tijdperk van de elektromobiliteit. In tegenstelling tot de Toyota Prius, die kiest voor een specifieke aankleding van zijn plug-in-versie, behoudt de stekkerhybride versie van de Ioniq hetzelfde kleedje als zijn hybride broer. Het enige onderscheid zit hem uiteraard in het klepje voor de laadingang links vooraan, maar ook in de ledkoplampen met een specifiek design en de subtiele blauwe details. Aan boord is aan het navigatiesysteem een nieuwe functie toegevoegd. Die kan voortaan aangeven wanneer je best gas lost bij het naderen van een bocht om de bewegingsenergie zo efficiënt mogelijk te recupereren zonder iets te verspillen.
- Verhouding prijs-uitrusting
- Comfortabel elektrisch rijbereik
- Geslaagd algemeen ontwerp
- Zicht naar achteren
- Toegankelijkheid en volume koffer
- Afwerkingsdetails
Wat er verandert
Omdat het batterijpakket van de Ioniq groeit van 1,6 kWh in de hybride naar 8,9 kWh kan hij een dikke 45 kilometer afleggen zonder dat de verbrandingsmotor hem te hulp moet schieten. Temeer omdat de elektromotor hier 45 kW (61 pk) ontwikkelt, tegenover 32 kW (44 pk) in de klassieke hybride. Daardoor beschik je in het verkeer voortaan over voldoende reserves om je sereen voort te bewegen, en dat tot 130 km/h, zonder hulp van de benzinemotor. Tijdens langere trajecten of wanneer je de versnellingspook van de gerobotiseerde overbrenging met 6 verhoudingen (DCT-6) in Sport zet beschik je over 141 pk en 265 Nm. Dat is meer dan voldoende gezien de beperkte dynamische pretenties van de Ioniq.
Hoe hij rijdt
Budget & uitrusting
Concurrentie
De Ioniq PHEV is een prijsklopper, want een VW Golf GTE begint rond de 40.000 euro en de Prius PHEV is ook flink duurder. De Koreaan heeft daarmee een mooie troefkaart in handen. Dat zal klanten absoluut aanspreken.
Ons verdict
Om professionele klanten te kunnen overtuigen, schuift Hyundai een officiële CO2-uitstoot naar voor van 26 g/km (enkel de Toyota Prius Plug-In doet nog iets beter met 22 g/km), naast het grootste gehomologeerde elektrische rijbereik in zijn categorie, met 63 kilometer (even goed als de Toyota), en slaat hij vooral de nagel op de kop met een basisprijs van ‘slechts’ 33.999 euro. Daarmee is hij de goedkoopste plug-in hybride op de markt.