Eerste test / Hyundai i30 CrossWagon

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Sinds de Lantra Break in 2000 uit productie ging, heeft Hyundai geen stationversie meer in zijn gamma gehad. De i30 CrossWagon gaat die leemte nu opvullen.

Op slechts enkele maanden tijd is de i30 Hyundai's best verkochte model geworden, nog voor de (populaire) SUV Tucson. Een waar succesverhaal, waaraan de merkverantwoordelijken nog een vervolg hopen te breien door nieuwe koetswerkvarianten te lanceren. Vandaar deze break, die CrossWagon werd gedoopt, is 23 centimeter langer dan de vijfdeursberline. Die verlenging komt deels op het conto van de grotere achteroverhang, maar ook van de langere wielbasis. Daardoor verschilt de i30 CrossWagon bovendien van zijn neef, de Kia Cee'd Sporty Wagon, want die concentreert zich enkel op het verlengen van de achteroverhang.

De langere wielbasis werpt zijn vruchten af voor de binnenruimte, want de achterste passagiers hebben plaats zat voor hun benen. Het laadvolume groeit tot 415 liter, of zo'n 75 liter meer dan in de vijfdeurs. Alle vooruitgang is natuurlijk meegenomen, maar het blijft minder dan wat rechtstreekse rivalen zoals de VW Golf Variant (500 liter) of de Renault Mégane Grandtour (520 liter) te bieden hebben. De i30 CrossWagon compenseert zijn iets kleinere laadruimte gelukkig met enkele uitgekiende vondsten.

Logischerwijze is de i30 CrossWagon technisch volledig identiek met de berline, met dat verschil dat de 1.4 op benzine niet op het programma staat. Alle motoren zijn gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak, behalve de 2.0 CRDi, die een zesbak krijgt. Als optie wordt een viertrapsautomaat aangeboden voor de 1.6-benzine en ? een combinatiemogelijkheid die zo zeldzaam is dat we ze best op prijs weten te stellen ? de 1.6 CRDi 115. Net zoals bij de vijfdeurs- i30 legt Hyundai een sterke nadruk op de veiligheid van zijn CrossWagon, met name door op alle versies standaard de stabiliteitscontrole ESP te monteren.

Onderweg biedt de i30 CrossWagon nagenoeg dezelfde rijsensaties als de berline, want de langere wielbasis heeft de levendigheid van het weggedrag geenszins negatief beïnvloed. Kwatongen zullen emmeren over zijn veel minder grote laadcapaciteiten dan bij zijn rivalen, maar wij zouden daartegen willen opwerpen dat dat gebrek ruimschoots wordt gecompenseerd doordat deze Hyundai uitzonderlijk veel auto voor zijn geld biedt.

De volledige test van de Hyundai i30 CrossWagon is te lezen in AutoGids 743 van 16 april 2008 of in PDF (zie de links hieronder).