Na de Civic en de twee SUV’s CR-V en HR-V zet Honda de vernieuwing van zijn gamma verder met de komst van de Jazz, derde in de rij.
Concept
- Verhouding binnenruimte/buitenafmetingen
- Ongeëvenaarde moduleerbaarheid in de categorie
- Sopele en vinnige 1.3 krachtbron
- Basisprijs is overdeven
- Een enkele motor, restrictief uitrustingsbeleid
- CVT verbetert, maar blijft prestaties fnuiken
Wat verandert er?
De hybride versie krijgen wij, westerlingen, niet meer, we moesten er maar meer van gekocht hebben. De 1,2 en 1,4 benzinemotoren worden vervangen door een enkele 1.3 van 102 pk en 123 Nm koppel. Hij wordt nu gekoppeld aan een manuele zesbak, de optie CVT blijft behouden.
Altijd met in het achterhoofd de drang om nog meer ruimte te bieden, werd de wielbasis met 3 cm verlengd en werd de Jazz zo’n 10 cm langer. De achterpassagiers krijgen er zo 11.5 cm benruimte bij, terwijl in de koofer nu 17 l meer kan (van 354 tot 1.314 liter).
De standaarduitrusting wordt verrijkt met een noodremsysteem voor de stad en een snelheidsregelaar/-begrenzer die verkeersborden kan lezen. Het multimediasysteem met 7 duim aanraakscherm is nu gelinkt aan internet, zodat apps kunnen gedownload en geïntegreerd wordenof gesynchroniserd met de smartphone via mirrorlink.
Hoe rijdt hij?
Met een rolas die vooraan een stuk lager is komen te liggen en een directere stuurinrichting wint de Jazz duidelij kaan dynamiek op de weg. De rolgeluiden zijn minder uitgesproken door beter geïsoleerde wielkasten.
Budget/Uitrusting
Het Jazz-gamma bestaat nu uit 3 niveaus (Trend, Comfort en Elegance), waarbij de standaarduitrusting al bijzonder goed verzorgd is in het instapmodel. Een uitrustingspolitiek die zich wel laat betalen: 15.900 euro voor die basisversie is 2.000 euro meer dan vroeger. Wil u een topmodel dan komt u dat op 18.450 euro te staan, voor de CVT-bak moet je nog eens 1.300 euro opleggen.
De concurrenten
Met een lengte die nog steeds onder de 4 meter ligt, speelt de Jazz mee in de zeer concurrentiële categorie van de kleine allesdoeners, waar Ford Fiesta, Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Clio en andere VW Polo’s de dienst uitmaken. Maar door zijn halve eenvolumerlook heeft de Jazz eigenlijk maar twee echte tegenstanders, twee Japanners ook nog: de Nissan Note (vanaf 13.990 euro) of de Toyota Verso S (vanaf 16.890 euro).
Ons Verdict
De nieuwe Jazz is goed uitgedacht, rationeel in veel opzichten en biedt aardig wat rijplezier. Het venijn zit hem in de staart, met prijskaartjes die we overdreven kunen noemen, zeker wat de startprijs betreft. Dat is natuurlijk de keerzijde van een gulle uitrustingspolitiek…