Eerste test / Honda Clarity Fuel Cell : Langzaam maar zeker

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Sommigen merken zien de brandstofcelauto nog als een wissel op de toekomst. Bij Honda is de nieuwe Clarity Fuel Cell een grote stap naar een marktrijp product in 2021.

Honda is allesbehalve een eendagsvlieg wat de auto op waterstof betreft. Al tegen het einde van de jaren tachtig van de vorige eeuw vonden bij de eigenzinnige Japanse constructeur de eerste tests plaats, en tien jaar later was er de eerste experimentele waterstofauto, de V0, op basis van een Odyssey. In 1999 werd een begin gemaakt met de FCX-reeks, compacte autootjes met een tank waarin waterstof onder hoge druk (350 bar) was opgeslagen, wat in 2003 aanleiding gaf tot een eerste gebruik voor commerciële doeleinden; de eerste aan particuliere personen geleasede brandstofcelauto’s kwamen er in 2005.

In 2008 kwam Honda dan met de FCX Clarity voor de dag. Eerst in de States en Japan, waar deze auto in een beperkte reeks van tweehonderd exemplaren ook weer aan ‘klanten’ werd geleased om hun ervaringen te kunnen oogsten. Bij ons, op het Oude Continent, waren er een tiental exemplaren. Met één daarvan konden we toen rijden (zie AG 783 van 28 oktober 2009) en dat was al bij al een aangename ervaring.

  • Vinnig en geruisloos
  • Ruim en comfortabel
  • Rijplezier
  • Wat bizarre looks, zicht achteruit
  • Amerikaans' interieur
  • Niet verkrijgbaar bij ons
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!