Eerste test / Ford S-Max 2.0 TDCi 180 A : Mengvorm

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Ford ruilt de gerobotiseerde zesbak van zijn grotere modellen in voor een achttrapsautomaat die eigenschappen van een klassieke automaat en een gerobotiseerde bak met elkaar combineert.

De nieuwe achttrapsautomaat die Ford zelf ontwikkelde, kreeg de naam 8F (8 voor het aantal verhoudingen, F voor ‘Front’). Hij maakt zijn debuut in de S-Max 2.0 TDCi met 180 pk (en 400 Nm), maar zal vandaaruit zijn weg vinden naar een groot deel van het Ford-gamma, in combinatie met motoren van 270 tot 500 Nm. Tot nog toe deden de automatische versies van het S-Max-gamma een beroep op de Powershift-versnellingsbak met dubbele koppeling. Waarom die dan niet gewoon behouden? Omdat een automaat met klassieke koppel­omvormer nog altijd het meeste zachtheid garandeert, een aspect
dat met name de Amerikaanse klanten blijkbaar erg belangrijk vinden.

Omgekeerd reageert zo’n klassieke automaat minder snedig op het gaspedaal, doordat hij zijn koppelomvormer laat slippen – en dat is dan weer minder naar de smaak van Europeanen. Ford heeft geluisterd naar de verzuchtingen van de twee continenten en ontwikkelde een automaat waarvan de koppelomvormer enkel in de eerste verhouding geopend is, en daarboven permanent gesloten blijft. In theorie zou dat de zachtheid van een echte automaat bij het wegrijden moeten combineren met het rendement van een gerobotiseerde versnellingsbak in de hogere versnellingen.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!