Eerste test / Ford Ranger : Intelligent werken

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De nieuwe Ford Ranger gaat mee met de evolutie van zijn segment en zoekt toenadering tot het SUV-segment door zich meer raffinement en technologie aan te meten. Een slim werkpaard dus.

Pick-ups en rugbyspelers hebben één ding gemeen: de grote kerels van weleer hebben plaats geruimd voor een nieuwe, meer atletische generatie die zich meer toelegt op het optimaliseren van de prestaties dan op brute kracht. De nieuwe pick-ups worden toegankelijker en verleidelijker en worden niet alleen gekocht uit noodzaak, maar gewoon omdat het coole vrijetijdswagens zijn. Of uit opportunisme, aangezien hun bevoorrechte statuut van lichtevrachtauto ze financieel aantrekkelijker maakt dan grote SUV's en luxueuze terreinwagens. Met een pick-up rijden blijft in België een van de laatste pleziertjes die nog ontsnappen aan de belastingwoede.

De Ranger profiteert nog meer van die context dankzij zijn hoekige stijl en zijn 'Amerikaanse toegevoegde waarde', ook al hebben pick-upliefhebbers in het land van Uncle Sam geen recht op de Ranger – zij kunnen wel bij Ford terecht voor de iconische F-150. Sinds zijn debuut in 2011 is de huidige generatie van de Ranger uitgegroeid tot de meest verkochte pick-up van Europa: in 2015 vonden maar liefst 27.300 exemplaren een eigenaar (27 procent meer dan in 2014). Ook in België geniet hij die positie, en gaat hij met 1.250 verkochte exemplaren (in volgorde) de Toyota Hilux, Mitsubishi L200, Isuzu D-Max, VW Amarok en Nissan Navara vooraf.

  • Verbeterd comfort en rijgemak
  • Veiligheidsuitrusting voor een pick-up
  • Nog relatief smal
  • Nog erg 'utilitaire' plastics
  • Formaat in de lengte
  • Hoog gewicht
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!