Eerste test / Ford Mustang Mach-E: What’s in a name?

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Met de elektrische Mustang Mach-E wil Ford het opnemen tegen elektrische cross-overs als de Tesla Model Y, de Polestar 2 en de Jaguar I-Pace, maar dan voor een lager prijskaartje – net zoals de ‘echte’ Mustang veel horsepower biedt voor relatief weinig geld. Maar hoe rijdt hij?

Laten we eerst de liefhebbers van Fords iconische pony car nog maar eens geruststellen: de Mach-E is ‘een’ nieuwe Mustang, en niet ‘dé’ nieuwe Mustang. Bij Ford kunnen ze er niet genoeg op hameren dat de elektrische cross-over de populaire coupé niet vervangt, maar aanvult. Die laatste is dus (vooralsnog?) niet in zijn voortbestaan bedreigd. Toch schreeuwden de puristen moord en brand toen Ford aankondigde dat zijn volledig van nul ontwikkelde EV vernoemd zou worden naar zijn wellicht wereldwijd bekendste model. En dan nog met de toevoeging Mach-E, knipogend naar de tot de verbeelding sprekende Mach 1-versie van de coupé.

Nochtans was de link met de Mustang er niet toen Ford in 2014 begon met zijn eerste als dusdanig ontwikkelde EV – de elektrische Focus van jaren terug was niet meer dan een (vrij slordig uitgevoerde) ombouw. “Onze nieuwe elektrische auto zag er bij aanvang van het project heel wat anoniemer uit”, vertelt koetswerkdesigner Chris Walter. “Tot iemand op het idee kwam om de link te leggen met de Mustang, om met die onderscheidende look meer mensen over de streep te kunnen trekken.” En dus werd het roer helemaal omgegooid en werd op slechts enkele maanden tijd een nieuw ontwerp gemaakt met een veel stoerdere look en trekken van de populaire coupé.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie
Score redactie NC
Bereken de leaseprijs van deze wagen