Ford springt met zijn stadswagen een segment hoger, vandaar de ‘+’ in de naam. Een goede zaak?
Het concept
Net als bij de Ecosport heeft Ford besloten om opnieuw een model te importeren in Europa dat oorspronkelijk voor een andere markt werd ontwikkeld, namelijk India. De KA+ is in feite een Ford Figo die werd aangepast voor Europa. Hij heeft niet alleen een extra symbool in zijn naam, maar evolueert van een driedeurs in het A-segment naar een vijfzitter met vijf deuren aan de onderkant van het B-segment. Niet alleen een naams- maar ook een segmentkwestie dus. Het Amerikaanse merk wil dat dit nieuwe model de basis-Fiesta vervangt, die bij de vernieuwing volgend jaar wat hogerop klimt in het gamma. De kaarten en rolverdeling worden dus door elkaar geschud.
- Rijcomfort en geluiddemping
- Veel ruimte
- Verhouding prijs/uitrusting
- Lagere afwerkingskwaliteit
- Motor mist pit
- EuroNCAP-resultaten nog niet bekend
Wat er verandert
Hoe rijdt hij?
De kleine stadswagens van het merk hebben altijd al bekendgestaan om hun weggedrag. De KA+ is echter een apart geval, in die zin dat hij meer gericht is op een goed rijcomfort. En dat voel je meteen op de weg, waar de auto oneffenheden vrij goed filtert. Het interieur is ook goed geïsoleerd, zelfs bij hogere snelheden. De viercilindermotor (1.2 met 70 of 85 pk) is daarentegen lawaaierig onder belasting. Voortdurend dus, want door zijn ademtekort moet hij constant in de toeren klimmen. Op dat vlak zou de 1.0 EcoBoost-driecilinder zich ongetwijfeld meer op zijn gemak voelen, maar Ford ziet af van deze motor omdat er in dit segment weinig vraag zou zijn naar turbomotoren. Jammer.
Prijs/uitrusting
De concurrenten
Met een lengte van 3,9 meter en breedte van 1,9 meter is de KA+ groter dan het model dat hij vervangt, maar kleiner dan de huidige Fiesta. Hij is wel groter en biedt meer plaats aan de passagiers dan de VW up! en Opel Karl, die in hetzelfde prijsgamma zitten. Dankzij zijn lange wielbasis beschikt de KA+ over veel ruimte en een koffer van 270 liter, wat maar 20 liter minder is dan in de Fiesta.
Ons verdict
De KA+ heeft meerdere troeven die er een valabel aanbod van maken op de markt. Zijn motor mocht zeker wat pittiger zijn en de afwerkingskwaliteit staat niet helemaal op niveau, maar deze kleine stadswagen onderscheidt zich door zijn rijcomfort en comfortabele binnenruimte.