De Focus RS '3' verandert van filosofie en schakelt over op vierwielaandrijving, maar in een vorm die hem even speels maakt als een achterwielaandrijver. Zelden gezien.
We konden hem al ervaren als passagier, maar deze keer mochten we zelf achter het stuur kruipen. En we werden zeker niet teleurgesteld. Maak kennis met de nieuwe Ford Focus RS.
HET CONCEPT
Technisch gezien breekt de Focus RS resoluut met zijn voorganger. Van voorwielaandrijving geholpen door een zelfsper en een chassis met passieve ophanging, schakelt hij over op vierwielaandrijving en een gestuurde schokdemping. Het was moeilijk om de directie van Ford hiervan te overtuigen, want hiervoor waren grondige aanpassingen nodig aan de structuur en de transmissie, terwijl de RS ook gewoon in de productieketting moest passen van de andere Focussen, in het Duitse Saarlouis. Het hart van deze Focus RS '3' is eigenlijk niet zijn motor, die krachtiger werd (350 pk), maar eerder de vierwielaandrijving. Die is het werk van toeleveraar GKN. Het klassieke differentieel achteraan werd vervangen door een starre as en twee elektronische koppelingen, één voor elk wiel. Zij brengen de achterwielen in beweging, samen met een vectoriële verdeling van het koppel. Tot zover niets nieuws in vergelijking met de Range Evoque, die hetzelfde systeem gebruikt. Maar Ford heeft ervoor gekozen om de draaisnelheid van de twee assen te laten verschillen ten voordele van de achterste as die, wanneer hij gebruikt wordt, 1,8 procent sneller draait zodat deze wielen als eerste aangedreven worden. Dat zorgt voor een schitterend koppel, geeft de auto meer wendbaarheid en zorgt voor indrukwekkende situaties van overstuur waarbij het volledige koppel naar het buitenste wiel gaat, met name in de Drift-rijmodus.
Tijd om de werking van de vier rijmodi te ontdekken.
- Rijplezier
- Rijgemak
- Aantrekkelijke prijs
- Kleine benzinetank
- Minder levendige 2,3 liter
- Ergonomie nog altijd vrij ingewikkeld
WAT ER VERANDERT
De Focus RS krijgt ook verstevigde ophangingselementen, veren met een grotere beweegelijkheid (+33% en +38%) en een adaptieve schokdemping van Tenneco. Er zijn twee instellingen: 'Normal' en 'Sport'. Die laatste is 40 procent strakker afgesteld. Er is geen variabele tandheugelsturing zoals in de ST (de vectoriële koppelverdeling versterkt al voldoende), de remmen komen van Brembo en Ford liet zijn oog vallen op de Michelin Pilot SuperSport-band.
HOE RIJDT HIJ?
BUDGET/UITRUSTING
De Focus RS wordt verkocht voor 39.300 euro en biedt alles wat je verwacht van een volledig uitgeruste compacte auto. De snelheidsregelaar en de navigatie (800 euro voor beide opties) ontbreken nog, maar de rest is aanwezig: xenonlampen, automatische klimaatregeling, ...
CONCURRENTEN
Ze worden steeds groter in aantal. Als voornaamste concurrenten vermelden we de Honda Civic Type R, de VW Golf R, de Seat Leon Cupra, de Subaru WRX en zelfs de Renault Mégane RS die zijn carrière voortzet in afwachting van aflossing in 2017.
ONS VERDICT
De Focus RS is een echte revelatie. Zijn nieuwe vierwielaandrijving geeft hem een rijplezier dat nog ongezien was tot op vandaag, met een ongelooflijk gebruiksgemak. Kortom, de Focus RS werpt zich weer op als referentie in zijn categorie, vooral wat de verhouding tussen de prijs en het plezier betreft.