De Fiesta ST200 is de krachtigste Fiesta die ooit gebouwd werd. De dynamische aspecten werden aangepast, waardoor hij nog doeltreffender en aantrekkelijker is dan de gewone ST. De concurrentie kan alleen nog de zakdoek bovenhalen.
Het concept
De Fiesta ST was in het marktsegment van de kleine sportievelingen al de referentie inzake sportief weggedrag. Maar zijn vermogen en koppel (182 pk of 200 pk in overboost en 240 Nm) doen onder voor zijn voornaamste rivalen, de Peugeot 208 GTi (208 pk, 300 Nm) en de Renault Clio (200 pk, 240 Nm).
- Weggedrag is referentie
- Motor
- Echte funauto
- Relatief hoge prijs
- Verouderend model (infotainment)
- Hoofsteunen te veel naar voren gekanteld
Wat er verandert
Hoe rijdt hij?
Prijs/uitrusting
Behalve door het logo achteraan, herken je de Fiesta ST200 vanbuiten aan zijn exclusieve grijze koetswerkkleur, matzwarte 17-duimsvelgen en rode remklauwen. In het interieur vinden we Recaro-zetels met grijze stiksels en deels bekleed met leder, verlichte deurdrempels, inzetstukken in koolstofvezel in de boordplank, pedalen en een pookknop van lichtmetaal en het ST-stuurwiel dat perfect in de hand valt. De ST200 wordt aangeboden voor 28.685 euro, een meerprijs van 5.835 euro tegenover de ST. Voor die prijs hadden we wel graag de snelheidsregelaar en de regensensor standaard gezien.
De concurrenten
Een prijs van bijna 29.000 euro lijkt relatief veel voor de ST200. In werkelijkheid volgt hij de prijzen van de Renault Clio RS Trophy (29.500 euro) en de 208 GTi by Peugeot Sport (28.275 euro), zijn twee voornaamste concurrenten. Minder radicaal, maar ook het vermelden waard: de Audi A1 1.8 TFSI (193 pk, 26.200 euro), de DS 3 1.6 THP 208 (van 27.450 tot 34.550 euro), de Mini Cooper S (192 pk, 25.460 euro) en niet te vergeten de Opel Corsa OPC die voor 22.450 euro bijna cadeau gegeven wordt.
Ons verdict
Met de Fiesta ST had Ford al een kleine sportieveling die trouw is aan de geest van de GTI en veel leuker rijdt dan zijn rivalen waarin het weggedrag overdreven politiek correct geworden is. Met een handvol pk’s extra en een nog scherper chassis, vergroot de ST200 de kloof en is het absoluut de referentie.