Eerste test / Fiat Tipo SW 1.4 T-Jet : Ruim en aangenaam

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Deze turbomotor verleidt nog altijd met zijn aangename karakter.

Aangezien we de 1.4 T-Jet in de Tipo al aan de tand voelden in de vijfdeurs (AG959) en we ook al met de breakvariant konden rijden met de 1.6 MJET in het vooronder (AG963), bracht de test met de Tipo Station Wagon 1.4 T-Jet weinig verrassingen aan het licht. Ook met de benzinemotor van 120 pk kan deze functionele Fiat prat gaan op een ruim interieur en dito koffer, die bovendien erg praktisch ingericht is. Ten opzichte van de dieselversie rijdt de Tipo SW 1.4 T-Jet wel iets plezieriger, als gevolg van het lagere gewicht op de voortrein, en tegenover de vijfdeurs leek hij een wat stugger wegcontact te vertonen. 
De turbomotor op benzine gaat al een tijdje mee, maar verleidt nog altijd met zijn aangename karakter, al moet hij natuurlijk harder werken in deze niet al te lichte break dan in pakweg een Alfa MiTo. Dat merk je ook aan het verbruik, want niet alleen zijn de normcijfers weinig interessant (6,0 l/100 km gemiddeld en 139 g CO2/km, ondanks het stop-startsysteem), ook ons testgemiddelde van 8,3 l/100 km (tegenover 7,6 met de maar 30 kilo lichtere vijfdeurs) is niet meer dan matig. Voor wie niet al te veel rijdt, is dat echter niet onoverkomelijk, net als het feit dat deze motor enkel gekoppeld wordt aan een manuele versnellingsbak.

  • Interieur- en kofferruimte, functionaliteit
  • Bijdetijds multimediasysteem
  • Gezond weggedrag
  • Automaat niet verkrijgbaar
  • (Norm)verbruik en CO2-uitstoot
  • Wat stug wegcontact
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC