Eerste test / Fiat Tipo 1.6 MJET : Italiaanse flair

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Deze motor vertoont eerder een aangenaam dan een echt sportief karakter.

De vijfdeursversie van de Tipo is in tegenstelling tot de klassiekere vierdeurs verkrijgbaar met de interessante benzinemotor 1.4 T-Jet van 120 pk (zie de Gedetailleerde Wegtest op pagina 68), maar evenzeer met zijn even krachtige dieseltegenhanger, de 1.6 MJET. Dat is een oude bekende, die hier net als in de sedanversie kampt met een hakerige versnellingsbakbediening en een veel te lichte geluiddemping. We raden het Eco Pack dan ook ten zeerste aan, al was het maar omwille van de rust die het stop-startsysteem brengt wanneer je voor het rode licht staat. 

De 1.6 MJET maakt dat echter goed met een gezonde dosis pit boven 1.500 à 2.000 o/m. Deze motor vertoont eerder een aangenaam dan een echt sportief karakter, maar liet tijdens onze test een mooi gemiddelde van 5,8 l/100 km optekenen. Reken op een prijsverschil van 1.400 euro met de vierdeursversie, maar in vergelijking met die laatste biedt deze hatchback wel een modernere lijn en een dito infotainmentsysteem. Het verschil met de 1.4 T-Jet bedraagt 1.500 euro, waardoor deze 1.6 MJET pas echt interessant wordt voor wie meer dan 25.000 kilometer per jaar aflegt.

  • Verhouding prestaties-verbruik
  • Geslaagde lijn
  • Verhouding prijs-uitrusting
  • Gebrekkige geluiddemping
  • Versnellingsbakbediening
  • Kofferdrempel, functionaliteit
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC