Eerste test / Fiat Tipo 1.3 MJET : Spaarversie

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Zodra de Tipo 1.3 MJET op dreef is, kun je vlot mee met het verkeer.

De vierdeurs-Tipo voelden we al aan de tand met de 1.6-diesel van 120 pk, maar nu konden we ook de vijfdeursvariant met de 1.3 MJET op Belgische wegen rijden. Die is goed voor 95 pk, wat de compacte middenklasser natuurlijk geen knalprestaties garandeert. Toch staat de kleine zelfontbrander goed zijn mannetje, ondanks de wat lange spreiding van de vijf versnellingen. Alleen bij het vertrekken vanuit stilstand of bij het hernemen bij zeer lage toeren snakt hij naar adem, hoewel het maximumkoppel van 200 Nm al bij 1.500 o/m beschikbaar is. Zodra hij op dreef is, kun je echter vlot mee met het verkeer, als je maar in de juiste versnelling zit. Ons testgemiddelde van 5,4 l/100 km bewijst dat de 1.3 MJET ondanks de in dit geval minder gunstige verhouding gewicht-vermogen toch zijn dorst kan beperken, terwijl het weggedrag ook met dit aandrijfgeheel gezond te noemen is. In vergelijking met de Station Wagon leek deze testauto wel een zachter wegcontact te vertonen, ondanks de identieke velgen en banden. Voor de rest zijn de gebreken en kwaliteiten van de Tipo ondertussen bekend, met name een vrij hoge kofferdrempel, maar ook een ruim interieur en een – sinds de introductie van de vijfdeurs en break – bijdetijds infotainmentsysteem.

  • Verbruik, weggedrag
  • Binnenruimte
  • Bijdetijds infotainmentsysteem
  • Spreiding vijfbak
  • Gewilligheid bij erg lage toeren
  • Hoge kofferdrempel
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC