Na 32 jaar achterwielaandrijving verandert de BMW M5 het geweer van schouder: hij wordt een xDrive-vierwielaandrijver zodat hij alle situaties aankan.
Het concept
Vergis je niet: BMW is niet van kamp veranderd. Tijdens een kleine bijeenkomst met de ingenieurs en de testpiloten van BMW M in het Zuid-Franse Miramas werden we op de hoogte gebracht van een paar geheimen van de nieuwe M5. Zo leerden we dat zijn nieuwe biturbo-V8 voortaan meer dan 600 pk ontwikkelt en dat hij een koppel van bijna 800 Nm haalt. Een bom die zich niet langer tot achterwielaandrijving kan beperken, want anders zouden zijn achterbanden in een recordtijd in rook opgaan.
Wat er verandert
De ingenieurs van de M5 hebben hun best gedaan om het xDrive zodanig aan te passen dat het ‘M xDrive’ is geworden. De koppeling en de overbrenging zijn overgenomen van de M760Li xDrive en vinden we ook terug in de M550i xDrive, maar het geheel werd voor de M5 nog versterkt. Het verschil zit hem erin dat de tussenbrugkoppeling niet alleen helemaal kan worden ontkoppeld, wat voordien ook al het geval was, maar dat hij een achterwielaangedreven modus heeft die uniek is voor de M5. Voor de duidelijkheid: de M5 heeft drie rijprogramma’s met elk hun eigen verdeling van de trekkracht over de assen: 4WD, 4WD Sport en 2WD. Die worden gecombineerd met één of twee interventiedrempels van de actieve stabiliteitscontrole.
Hoe rijdt hij?
Wanneer het ESP volledig wordt uitgeschakeld, ligt het volledige lot van de auto in handen van de bestuurder, die dan nog kan kiezen tussen 4WD, 4WD Sport en 2WD om de M5 in drie stappen telkens meer ‘achterwielaangedreven’ te maken en dus steeds vrijere en meer uitgesproken drifts toe te laten. In de 2WD-stand behoudt hij alle eigenschappen van een zuivere achterwielaandrijver, maar altijd op een erg goed ondervangen en dus bruikbare manier. Het actieve achterdifferentieel krijgt voortaan schijven in koolstof zodat alles nog preciezer en natuurlijker werkt.
Prijs & uitrusting
BMW heeft nog geen officieel prijskaartje gekleefd op de M5. Het is daarom onmogelijk om al een tarief te publiceren. Al weten we wel dat hij stevig aan de prijs zal zijn en dat hij in de buurt zal komen van de Audi RS6 en Mercedes-AMG E63.
Concurrenten
Door te kiezen voor vierwielaandrijving sluit de M5 gewoon aan bij zijn rivalen Audi RS6 en E63 AMG. Jaguar van zijn kant heeft geen XF R met compressor-V8 meer in het gamma.
Ons verdict
Het meest verrassende is niet dat je meer dan één M5 tegelijk krijgt, maar wel dat zijn mechanische vermogen op de mooist mogelijke manier wordt doorgegeven via een achttrapsautomaat met hydraulische koppelomvormer. Die is aan de M5 aangepast en vervangt de gerobotiseerde zevenbak. Hoe dan ook is de M5 voortaan een veelzijdige supersporter die zich nog steeds graag een beetje, veel of met volle passie in de waanzin wentelt…