Eerste test / Dacia Spring Electric: Hoe rijdt de goedkoopste EV van allemaal?

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Dacia doet het opnieuw: de Spring maakt de elektrische auto bereikbaar voor iedereen. Maar welke addertjes schuilen er onder het groene gras?

De verzuchting dat elektrische auto's zo duur zijn horen we al lang. Daar wil de Dacia Spring verandering in brengen, trouw aan de merkfilosofie van de Roemeense Renault-dochter. De kleine SUV heeft een prijs van 16.990 euro. Voor dat geld krijg je een stadswagentje met enkele cross-overaccenten en een batterij van 27,4 kWh, goed voor een bereik van 230 kilometer. En vooral: de laagste gebruikskosten van de hele automarkt.

Koetswerk en afmetingen

De Dacia Spring is amper 3,73 meter lang en dus nauwelijks groter dan de Twingo van zustermerk Renault. Stadswagenformaat dus, maar wel aangefrakt met enkele accessoires die aan SUV's refereren, zoals de dakdragers of beschermlijsten onderaan. De carrosserie is niet nieuw, in India en Brazilë kan je de compacte elektro-SUV immers kopen als Renault Kwid.

Interieur en kofferruimte

De Dacia Spring is een vierzitter met een kleine achterbank en dito koffer. Het laadvolume bedraagt 290 liter, met neergeklapte achterbank heb je tot 620 liter tot je beschikking. Dat kan moeilijk anders met dit formaat, zeker gezien dit geen zuiver EV-platform is. De boordplank is eenvoudig en opgebouwd uit goedkope materialen, al beschik je wel over alle basisbehoeften, terwijl zelfs een parkeercamera en een gps beschikbaar zijn. Jammer wel dat het stuur in geen enkele richting te verstellen valt.

Specificaties en prestaties

De cijfers zijn in alle opzichten bescheiden, maar de Dacia Spring weegt dan ook slechts 1 ton. Daardoor heeft de synchrone elektromotor aan 45 pk genoeg om voldoende vlot aan te voelen, toch zolang je de snelweg mijdt. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 19,1 seconden en de topsnelheid is beperkt tot 125 km/u. De elektrische Dacia draait de vicieuze cirkel in zijn voordeel, want door zijn lage gewicht en beperkte vermogen is hij ook ultrazuinig, en benut hij zijn accu dus ten volle.

Rijbereik en opladen

De batterij van 27,4 kWh garandeert een WLTP-autonomie van 230 kilometer. Aan een laadkast thuis (eenfasig, 16 Ampère) kan je in 8,5 uur opladen. Snelladen is lastiger, want de batterij van de Dacia Spring heeft geen vloeistofkoeling, waardoor je aan gelijkstroom niet verder geraakt dan 30 kW.

Rijgedrag

De Dacia Spring voelt minder sloom aan dan hij is, zeker in de bebouwde kom volstaan zijn 125 Nm aan trekkracht. Handig in stedelijk verkeer is de kleine draacirkel van 4,8 meter, terwijl de kleine 14-duimswielen met hoogprofielbanden oneffenheden vlotjes verteren. Maar je hebt ook de nadelen van een auto van dit formaat, zoals de beperkte geluidsisolatie en het iets te beweeglijke stuur.

Belgische prijs en versies Dacia Spring

De in China gebouwde Dacia Spring kan je bestellen vanaf 15 april, maar de Belgische leveringen beginnen pas in september 2021. De basisversie van de elektrische stads-SUV kost 16.990 euro, terwijl de Plus-variant (inclusief multimediasysteem) 1.000 euro extra kost. Vooral de gebruikskosten (stroom en taksen) zijn een lachertje, geen enkele auto kost kost je per kilometer zo weinig als deze Dacia.

>>> Dacia Spring: ontdek alle modellen, versies en prijzen.

Dacia Spring - verdict AutoGids

De grote verdienste van de Dacia Spring is dat hij het aanbod aan EV’s, dat nog steeds niet erg veelzijdig is, aanvult aan de ondergrens van de prijslijst. Hij maakt elektrisch rijden echt betaalbaar, zeker gezien de pietluttige gebruikskosten, maar vraagt daarvoor ook wel enige offers. Met name het beperkte snelladen en het karige vermogen maken hem nogal eenzijdig bruikbaar, eerder in de bebouwde kom dan op de snelweg.

Bekijk ook onze video van de Dacia Spring Electric

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie
Score redactie NC
Bereken de leaseprijs van deze wagen