Eerste test / Dacia Sandero Stepway 0.9 TCe A : De minst dure automaat op de markt

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Op geen enkel moment hadden we het gevoel pk's tekort te komen.

De Sandero Easy-R is de minst dure automaat op de markt, en alleen al dat verdient ons respect. Wie niet zelf wil schakelen in de Sandero, moet wel verplicht voor de duurdere versies kiezen (Laureate, Stepway en Stepway Plus) en kan enkel terecht bij de topmotoren (1.5 dCi 90 of 0.9 TCe van 90 pk). Anderzijds kost de Easy-R maar 600 euro. In feite gaat het om een gerobotiseerde versnellingsbak met enkele koppeling, die allesbehalve een snelheidswonder is en soms op de zenuwen kan werken door de manier waarop hij de vaart uit de acceleraties haalt. Een kwestie van je rijstijl aanpassen, zo blijkt. In de stad is deze versnellingsbak zelfs een echte aanwinst tijdens de spits, zeker als het bergop gaat. Maar deze Sandero voelt zich ook op de snelweg thuis, waar we op geen enkel moment het gevoel hadden pk’s tekort te komen. Qua verbruik is ons gemiddelde van 7,1 l/100 km aanvaardbaar. Wij reden met een Stepway Plus, die van nature al zowat alles meekrijgt (zoals achteruitrijsensoren of het Media-Nav-systeem), hier nog verrijkt met een achteruitrijcamera, een reservewiel en metaalglanslak. Daardoor klimt de factuur naar 13.540 euro, maar zeg nu zelf: waar vind je voor dat geld nog een vergelijkbaar uitgeruste veelzijdige stadsauto mét automaat?

  • Sympathieke look
  • De minst dure automaat op de markt
  • Verhouding prijs-uitrusting
  • Te korte stoelen
  • Trage schakelmanoeuvres
  • Verbruik kan oplopen
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC