Eerste test / Citroën C4

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Net zoals bij de huidige C3 heeft Citroën voor de nieuwe C4 voortgebouwd op het concept van zijn voorganger, maar streeft de nieuwkomer op alle vlakken net dat trapje hoger na. Met succes?

Om kennis te maken met zijn nieuwe C4 nodigde Citroën ons uit naar het Zweedse Malmö. Rijden in Zweden, dat betekent een parcours waar je je vooral kunt concentreren op het comfort en het rijgemak van de auto. De C4 biedt voor dit segment echt wel voldoende plaats aan vier tot vijf volwassenen, ook achterin, op voorwaarde dat je niet gekozen hebt voor het grote, panoramische glazen dak, want dan komt de hoofdruimte op de achterbank in het gedrang.

Van de gerobotiseerde bak moeten we toegeven dat hij zacht en schokvrij werkt, maar hij is nog altijd niet echt alert wat schakeltijden en terugschakelen betreft. De ophanging van de C4 is comfortabel en laat wat rolneiging toe, maar dat is nauwelijks storend in deze auto. De motor is ook vrij stil (zowel de benzine als de diesels), waardoor wel nogal wat rolgeluiden merkbaar zijn. Het stuurgevoel vonden we consistenter in de benzineversie dan in de diesels.

Om de ietwat zwakke verkoop van het vorige model op te krikken heeft de nieuwe Citroën C4 de hulp ingeroepen van heel wat rijhulp- en comfortmiddelen, terwijl hij zich voor het overige concentreert op een Citroën-rijgevoel en aardig wat luxe-items in een interieur dat nu ook hoogwaardiger is bekleed en afgewerkt. Mensen met sportievere aspiraties worden daarentegen eerder doorverwezen naar de toekomstige DS4. Nog een laatste, maar zeer belangrijke opmerking: op het ogenblik dat we dit schrijven, zijn de prijzen nog niet bekend, maar afgaande op die in onze buurlanden zouden zeker de instapmodellen wel eens minder kunnen kosten (onder de 16.000 euro) dan de voorganger. Dat kunnen we alleen maar toejuichen.

U kunt de Eerste Test van de Citroën C4 nalezen in AutoGids 808 van 13/10/2010.

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC