Eerste test / Citroën C3 1.0 & 1.2 VTi

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Om de gemiddelde CO2-uitstoot naar beneden te halen maakt de driecilinder-benzine van PSA, die werd geïntroduceerd door de Peugeot 208, nu ook zijn opwachting onder de kap van de Citroën C3.

In zijn programma om de uitstoot van broeikasgassen terug te schroeven wil de Europese Commissie de gemiddelde CO2- uitstoot voor nieuwe personenwagens verminderen tot 95 g/km in 2020, tegenover 137,5 g/km nu. Tegen 2015 zou dat gemiddelde al op 130 g/km moeten liggen. Geen tijd te verliezen dus voor PSA, dat al modellen in zijn gamma heeft met hybride en zelfs elektrische aandrijving, maar ook zijn conventionele motoren moet optimaliseren om die doelstellingen te behalen.

Vandaar de komst van de 1.0 en 1.2 VTi, die de 1.1 en de 1.4 vervangen onderaan in het benzinegamma. Deze nieuwe motoren, die PureTech werden gedoopt, worden gebouwd in Frankrijk, in de fabriek van Trémery, niet ver van Metz. Het is de grootste motorenfabriek van diesels ter wereld – de 1.6, 2.0 en 2.0 HDi worden er geproduceerd – en de op drie na grootste van de wereld tout court. Een soortgelijke fabriek bevindt zich in Douvrin, onder Roubaix. Daar zal de drukgevoede variant worden geassembleerd.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC