Eerste test / BMW X4 20d : Rede en emotie verenigd

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Zelfs onder zijn gespierde look, nog versterkt door de M Sport-kit, kan de X4 zijn onstuimige karakter verenigen met een ‘redelijke’ motor, de 20d-­instapdiesel van 190 pk. Een interessante mix?

Na een eerste, korte carrière van nauwelijks vier jaar komt de X4 geheel opgefrist terug. Ook deze tweede generatie heeft uiteraard nog veel weg van een X3 waarvan de achterkant schuin werd afgesneden om zich te plooien naar de designeisen van BMW’s X-modellen met een even nummer, die worden gepositioneerd als verhoogde coupés. Door de facelift over te slaan en onmiddellijk een nieuw model te lanceren, kon BMW hem laten profiteren van de aanpassingen voor de X3, met onder meer het recente OKL-platform dat werd ingewijd door de 7- en de 5-Reeks. In tegenstelling tot de X3 beperkt de X4 zijn voorwielen nooit alleen tot hun sturende rol en verplicht hij zijn bestuurder nooit om een andere hendel te bedienen dan die met de letters P, R, D en N. Om zijn atletischere look waar te maken, meet de X4 zich alleen krachtige motoren aan: de 20i op benzine en de diesel 20d fungeren als instapmotoren. Na de Gedetailleerde Wegtest van de eerste in AG 1012 voelen we nu de tweede instapversie aan de tand.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC