Eerste test / BMW X3 30d

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De BMW X3 wordt vooral verkocht als tweeliter-vierpitsdiesel, maar bestaat ook met drieliter-zescilinder. Om fiscale redenen is dat niet de populairste versie, maar dat kan veranderen.

Met de komst van de X1 kreeg de vorige BWM X3 – nochtans een succesmodel – het moeilijk. De concurrentie had na enkele jaren vanafwachten gereageerd en plots kwam uit eigen stal een (iets) kleinere SUV (door BMW obstinaat ‘SAV’ genoemd, voor ‘sports activi- ty vehicle’) hem ook al het vuur aan de schenen leggen. De nieuwe X3 moest dus wat meer afstand nemen van zijn kleinere broeren werd dan ook zo’n 8 centimeter langer en 3 centimeter breder. Met zijn lengte van 4,65 meter is hij exact 20 centimeter langer dan een X1 en net zoveel korter dan een X5. 

In tegenstelling tot zijn kleinere broer is de X3 wel altijd vierwielaangedreven (via een gestuurde meerschij- venkoppeling). Recent werd het motorgamma uitgebreid met een basisversie op benzine en twee dikkere turbodiesels met zes cilinders, beide drie liter groot en respectievelijk 258 en 313 pk sterk. Van de minst krachtige versie bestaat voor ons land ook nog een fiscaalvriendelijke uitvoering met slechts 211 pk (155 kW) en dat is de versie die hieraan bod komt.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC