Eerste test / BMW M550i : M5-voorsmaakje

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Met een 4.4-V8 die dankzij twee turbo’s 462 pk aan vermogen opdient, blijkt de BMW M550i de ideale amuse-gueule in afwachting van de nieuwe M5, die zo’n 600 pk in de aanbieding zou hebben.

De nieuwe 5-Reeks is sinds eind vorig jaar op de markt, maar met een nog beperkt motoraanbod. Daar voegt BMW nu mondjesmaat nieuwe aandrijfgehelen aan toe. Zo kun je sinds deze lente al een bestelbon invullen voor de plug-in-hybride 530e (zie de voorgaande pagina’s), maar ook voor deze M550i. Die laatste, met een V8 onder de kap en xDrive-vierwielaandrijving, werd onder handen genomen door het M-departement, dat de afstellingen verbeterde. In die zin is dit dus een voorsmaakje van de M5, die voor binnekort beloofd is.

We nemen even de tijd om de context te schetsen: BMW heeft zijn divisies herschikt om zijn gamma meer op elkaar afgestemd te krijgen. Daarbij krijgen zowel ‘i’ – voor de hybrides en de elektrische modellen – als ‘M’ een belangrijker rol toebedeeld. Ze krijgen ook een uitgebreider takenpakket. Er is voortaan het ‘klassieke’ BMW dat zich om de gewone modellen bekommert, en dan zijn er de ‘M pack’-modellen, die zich vooral onderscheiden qua stijl en waarvan soms ook de ophanging werd aangepast. Daarboven vind je de ‘M Performance’, die echt opnieuw ontwikkeld werden door de sportieve afdeling, en tot slot zijn er de echte M-modellen: M2, M3, M4, M5, M6, enzovoort. M Performance is ook de badge die BMW gebruikt om nieuw terrein te ontginnen, zoals recent met de M760Li.

Een logische zet, want deze modellen liggen momenteel goed in de markt. In 2016 steeg de vraag nog met 9 procent. In afwachting van de M5 die we binnen enkele weken te zien krijgen en die bijna 600 pk en vier­wiel­aandrijving op tafel legt, mag de M550i zich even de koning van de 5-Reeks noemen. Het M-departement boog zich over de drukgevoede 4.4-V8, een krachtbron die een directe injectie heeft onder hoge druk (200 bar), net als twee twinscroll­turbo’s, een variabele timing van de in- en de uitlaatkleppen en een variabele kleplifthoogte. Daarmee kan hij al 462 pk doen opborrelen bij 5.500 o/m, maar vooral 650 Nm vanaf 1.800 o/m. Het resultaat: hij heeft amper 4 seconden nodig om de naald van de snelheidsmeter naar 100 km/h te jagen.

  • Gulle, gewillige en lyrische V8
  • Algemene efficiëntie (xDrive)
  • Gevrijwaard comfort
  • Gevoel bedieningsorganen
  • Lawaaierige V8 (bij constante snelheden)
  • Hoge prijs, zware belastingen
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC