Eerste test / BMW ActiveHybrid 3

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

BMW introduceert een hybrideversie van zijn nieuwe 3-Reeks. De hoge prijs en dikke motor van de ActiveHybrid3 maken echter duidelijk dat die niet bedoeld is om verkooprecords te breken.

De BMW ActiveHybrid3 krijgt exact dezelfde aandrijflijn als de ActiveHybrid5 en was dus relatief goedkoop om te ontwikkelen, al maakt dat er nog geen goedkope auto van: 54.050 euro voor een hybride middenklasser is erg veel geld. De hybride 3-Reeks wordt aangedreven door een ultramoderne 3.0-zescilinder met 306 pk en 400 Nm, die we in deze auto al kennen uit de 335i. Hij is standaard gekoppeld aan de ZF-achttrapsautomaat die het mooie weer maakt bij BMW, maar waarvan de koppelomvormer is vervangen door een elektromotor van 40 kW (55 pk) en 210 Nm. Beide motoren samen kunnen tot 340 pk en 450 Nm genereren.

Het vrij beperkte meergewicht (60 kilo) voel je niet aan de prestaties en nauwelijks aan het weggedrag, en alle elementen die door het hybride systeem worden beïnvloed, doen hun werk naadloos. De omschakeling van regeneratief vertragen via de elektromotor naar het aanspreken van de remschijven, verloopt ongemerkt. Ook het stilleggen en weer opstarten van de verbrandingsmotor gebeurt naadloos. Een recente testrit met een Audi A8 Hybrid met vergelijkbare technologie toonde aan dat zoiets niet zo vanzelfsprekend is...

De ActiveHybrid3 is een uitstekende auto: aan het stuur merk je zo goed als niets van het feit dat je hybride rijdt, behalve wanneer je moet gaan tanken, want hij is echt zuinig. Alleen klopt het financiële plaatje niet: zijn meerprijs ten opzichte van een bijna even vlotte 330d of 335i kan hij op geen enkele manier verantwoorden, tenzij dan met louter ecologische argumenten.

U kunt de Eerste Test van de BMW ActiveHybrid3 nalezen in AutoGids 855 van 8/8/2012.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC