Met zijn nieuwe 7-reeks wil BMW de absolute heerser in dit topsegment, de Mercedes S-Klasse naar de kroon steken. Daarvoor hebben ze in München alles uit de kast gehaald en het resultaat is behoorlijk overtuigend.
Het Concept
Het is niet elke dag dat BMW zijn vlaggenschip verandert. De verwachtingen in deze klasse blijven hooggespannen maar eerder klassiek: een traditionele vierdeurs limousine met grote en brede deuropeningen, een grote, klassieke kofferruimte en heel wat ruimte en luxe in het interieur. Het is zeker op dat laatste vlak dat BMW de bakens heeft willen verzetten ten opzichte van zijn rechtstreekse concurrenten. Ongeveer alles wat je als gefortuneerde bestuurder/passagier kan dromen kan in de nieuwe 7-Reeks op een of andere manier waargemaakt worden.
- Aangenaam rijdend
- Zeer comfortabel
- Prestaties/Verbruik
- Prijskaartjes
- Soms dure opties
- Iets te veel blingbling
Wat is nieuw?
Zowat alles. Zelfs de materialen waarmee en de manier waarop de auto in elkaar is gezet. Voor het eerst wordt in een klassieke serie-auto nu ook koolstofvezel gebruikt, op de plaatsen waar het zijn voordelen (sterkte/lichtheid) best kan uitspelen, en dat in combinatie met aluminium en staal met hoge weerstand. De aandrijfbronnen werden bijgestuurd zodat ze allen minstens een liter minder verbruiken, mede dankzij het feit dat de auto tot 130 kg minder weegt. En dat voor een auto die nog (iets) groter is en met nog veel meer snufjes kan uitgerust worden. Op het gebied van rijhulpsystemen, infotainment en puur comfort zet de auto grote stappen vooruit.
Hoe rijdt hij?
Wat kost hij?
Voorlopig is de auto te krijgen met 3 krachtbronnen, een drieliter turbodiesel zes in lijn en twee benzinemotoren (6 en 8 cilinders met dubbele drukvulling). Later (in 2016) komt daar de plug-in hybride 740e bij. De goedkoopste is de 730d van 265 pk, als instapmodel in de 7-Reeks moet hij 83.500 euro kosten. De 740i met 326 pk heb je vanaf 93.250 euro, de 750i van 450 pk moet minstens115.050 kosten, maar dan heb je standaard vierwielaandrijving (xDrive). Die kan je ook bestellen op de diesel, een optie van 3.450 euro. Kies je voor een versie met lange wielbasis dan moet je 6.800 euro opleggen in de drie versies.
De concurrenten
Het spreekt voor zich dat de twee andere Duitse prestigeconstructeurs, Audi en Mercedes, de voornaamste concurrenten zijn. Vooral de recente S-Klasse uit Stuttgart verdedigde de laatste jaren in deze topklasse zijn eerste plaats met verve, maar nu heeft hij met de nieuwe 7-Reeks een te duchten tegenstander en blijft het uitkijken naar de nieuwe A8 (binnen een paar jaar) voordat Audi kan proberen vooral qua comfort op dit niveau te komen. Andere, minder populaire concurrenten zijn de Lexus LS, de Jaguar XJ, de Maserati Quattroporte en meer van dat slag.