Eerste test / BMW 640d xDrive

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De tijd dat een coupé een auto 'voor erbij' was, ligt volgens BMW achter ons. De 640d xDrive combineert een groot rijbereik met een hoog prestatiepotentieel dat bij elk weertype kan worden aangesproken.

Om het motorkoppel over de vier wielen te verdelen, doet de xDrive-vierwielaandrijving een beroep op een centrale meerschijvenkoppeling met een hoogintelligente sturing. Bij constante snelheden gaat 60 procent van het koppel naar de achterwielen en de overige 40 procent naar de voortrein, maar die verhouding varieert constant afhankelijk van de omstandigheden. Het xDrive-systeem werkt proactief, in die zin dat het gripverlies kan voorspellen aan de hand van gegevens van de ABS-sensoren, de stand van het gaspedaal en de stuurhoek.

De grote, zware coupé wist ons aangenaam te verrassen: de dieselmotor heeft niet de minste moeite met het extra gewicht van de vierwielaandrijving. BMW nodigde ons uit in de buurt van München om de 640d xDrive aan de tand te voelen, op een testparcours waar stukken droog asfalt soms plots overgingen in beijzelde wegen. Op droog wegdek voel je nauwelijks verschil in het rijgedrag. Op vochtige wegen reageert hij zelfs neutraler dan de achterwielaangedreven versie. Wanneer je de auto in zijn grensbereik gaat provoceren, ervaar je hoe de meerschijvenkoppeling hard aan de slag gaat om het rijgedrag zo neutraal mogelijk te houden.

Hoewel 3.450 euro een stevig bedrag is voor vierwielaandrijving, is dit wel een optie die zichzelf terugbetaalt op dagen waarop het klimaat minder gunstig is voor grote en zware achterwielaangedreven auto's. En op droge dagen heeft het xDrive geen enkele nadelige invloed op het weggedrag of de prestaties van de 640d. Een waardevolle aanvulling voor het gamma, dus.

U kunt de Eerste Test van de BMW 640d xDrive nalezen in AutoGids 844 van 7/3/2012.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC