Eerste test / BMW 545e : Zes fiscaal voordelige cilinders

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Proeven van de geneugten van een karaktervolle motor én er ook nog eens fiscaal voor beloond worden? Het klinkt bijna als een sprookje, maar de BMW 545e bewijst met zijn drieliter-zescilinder dat het kan.

Ook BMW is volop bezig zijn modellen te elektrificeren. De 5-Reeks krijgt daarbij op dit moment de meeste aandacht: sinds kort telt hij maar liefst zeven plug-inhybrideversies in zijn gamma. Instapversie is de gloednieuwe 520e (vierdeurs en Touring), met als verbrandingsmotor een tweeliter van 163 pk. Diezelfde tweeliter, maar dan met 184 pk, doet ook dienst in de 530e (berline of Touring, xDrive of niet). Top of the bill is de 545e (enkel als vierdeurs en altijd xDrive), een versie die met zijn zescilinder-in-lijn van 286 pk zeker in het oog zal springen bij liefhebbers van krachtige berlines die toch ook aandacht hebben voor hun financiën. 

Het aandrijfgeheel van deze 545e is niet volledig nieuw. We kennen het al van onder de motorkap van de X5 45e en 745e, zij het hier met een kleinere batterij. Technisch gezien wordt de hybridisering nog altijd verzekerd door een synchrone elektromotor van 80 kW, die binnen in de ZF-achttrapsautomaat ondergebracht is. De batterij waaruit die elektromotor zijn stroom put, is hier wel maar 12 kWh groot, tegenover 24 kWh voor de X5 45e en 745e. Hij ligt gedeeltelijk onder de achterbank, gedeeltelijk onder de koffervloer, die daardoor lichtjes verhoogd moest worden. Gevolg: de 545e verliest 120 liter laadvolume in vergelijking met een ‘gewone’ 5-Reeks xDrive, waardoor zijn koffer nog maar 410 liter kan slikken. En de achterbank kan weliswaar nog altijd (standaard) in drie delen worden neergeklapt, maar dan sluit de neergeklapte rugleuning niet meer aan op de vloer.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie
Score redactie NC
Bereken de leaseprijs van deze wagen