Eerste test / BMW 5-Reeks Touring

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Het nieuws van de BMW 5-Reeks Touring beperkt zich niet tot een grotere koffer, hij mag ook de nieuwe 20d van 184 pk inwijden, een motor die het verkoopvolume zou moeten opschroeven.

De vierde generatie van de 5-Reeks Touring is uiteraard rechtstreeks afgeleid van de recente berline, die voortaan zijn platform deelt met de 7-Reeks en de originele 5-Reeks Gran Turismo. Deze gemeenschappelijke basis betekent vooral dat de 5 Touring groter werd dan zijn voorganger. Maar ondanks de forse groeispurt is de binnenruimte niet zo groot als je zou verwachten. We troosten ons met het feit dat de koffer met liefst twaalf procent groeide, tot 560 liter (voordien 500 liter). Met de achterbank neergeklapt haalt de 5-Reeks Touring 1.670 liter, wat 20 liter meer is dan vroeger.

Maar de 5-Reeks Touring heeft nog een verrassing in petto: de komst van de vernieuwde tweeliterdiesel. Deze viercilinder ontwikkelt vandaag een vermogen van 184 pk. Zelfs wanneer hij nog koud staat of tot het uiterste van zijn kunnen wordt gedreven, kun je de nieuwe '20d' nooit betrappen op geratel of trillingen. De viercilinder is weliswaar een beetje minder levendig bij extreem lage toerentallen dan voordien, maar spreidt wel een opmerkelijke gewilligheid tentoon en biedt een erg lineaire en dus comfortabele duw in de rug. Het plaatje zou perfect zijn geweest als het stop-startsysteem wat minder brutaal had gewerkt.

De 520d Touring is zeker niet de ruimste in zijn klasse, maar met zijn weergaloze balans tussen prestaties en verbruik heeft hij een stevige joker achter de hand. Dat alleen al zou succes moeten garanderen voor dit model, dat zich prijsmatig situeert tussen de Audi A6 Avant 2.0 TDI 170 (38.460 euro) en de Mercedes E 220 CDI Break (45.254 euro).

U kunt de eerste test van de BMW 5-Reeks Touring nalezen in autogids 801 van 7/7/2010.

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC