Als plug-inhybride 225xe kan de 2-Reeks Active Tourer pronken met een CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km... en wordt hij – in sommige omstandigheden – een achterwielaandrijver. Een echte BMW dus?
Het concept
De 2-Reeks Active Tourer brak bij zijn lancering in 2014 met verschillende tradities van BMW. Om te beginnen was hij de eerste eenvolumer van de Beierse premiumconstructeur. De ingenieurs hebben dan ook voorrang gegeven aan zijn binnenruimte in plaats van aan het rijplezier. Om een plaatsrovende middentunnel achterin te vermijden doet de BMW het bijvoorbeeld zonder achterwielaandrijving – waardoor hij op de limiet verzandt in onderstuur. Anderzijds moeten we toegeven dat deze BMW heel wat kwaliteiten heeft. Zo is hij compact, maar biedt zijn ruime interieur toch plaats aan vijf inzittenden. Bovendien is hij makkelijk te parkeren en ook uitstekend afgewerkt. Al die kwaliteiten liggen wellicht aan de basis van het commerciële succes dat het model tot dusver oogst, met name bij tal van nieuwe klanten. Vandaag leidt BMW van zijn eenvolumer een plug-inhybride af. In een wereld waarin energieverspilling steeds minder getolereerd wordt, maakt de technologie die hij vertegenwoordigt, van deze 225xe misschien wel de auto van morgen.
- Relatief redelijke prijs gezien technologie
- Voorbeeldige afwerking
- Grote veelzijdigheid
- Verlies aan laadvolume en binnenruimte
- Hoog gewicht
- Kleine brandstoftank
Wat er verandert
Hoe rijdt hij?
In Max eDrive tot slot rij je volledig elektrisch, bedraagt de topsnelheid 125 km/h en kun je – op papier – tot 40 kilometer afleggen. Al is die actieradius in de praktijk wel iets kleiner, want over een gemengd parcours zette onze testauto al na drie kwart van die afstand de benzinemotor opnieuw aan het werk. Niettemin is dat nog altijd voldoende voor pendelaars die gemiddeld iets minder dan 30 kilometer moeten rijden naar hun werk – op voorwaarde dat ze daar kunnen opladen. Merk op dat de volledig elektrische modus van deze Active Tourer een achterwielaandrijver maakt, wellicht tot groot jolijt van de liefhebbers van het merk.
Budget/uitrusting
Akkoord, 37.850 euro is veel geld voor een compacte eenvolumer. Dat prijskaartje moeten we echter relativeren, want het is lager dan dat van zijn tegenhanger met alleen een verbrandingsmotor: de 225xi Active Tourer, die nauwelijks krachtiger is, kost 40.050 euro. Daarmee zet de Beierse constructeur een sterk staaltje neer, dat hopelijk andere merken kan inspireren.
Concurrenten
Op dit ogenblik is BMW de enige plug-inhybride in het segment. En voorlopig hoeft de constructeur ook niet te veel concurrentie te vrezen, en al helemaal niet uit premiumhoek, want Mercedes heeft van de B-Klasse alleen een volledig elektrische variant in zijn gamma, terwijl Audi niet eens een eenvolumer aanbiedt…
Ons verdict
Met de 225xe Active Tourer lanceert BMW de meest veelzijdige hybride op de markt. De auto voelt zich even goed thuis in de stad, waar zijn volledig elektrische modus de rit ontspannend maakt, als met een stevig tempo op de snelweg of op kleine besneeuwde bergweggetjes, waar zijn vierwielaandrijving een extra dosis veiligheid biedt.