Eerste test / BMW 2 Gran Coupe

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

BMW breidt de familie van de 2 Reeks uit met de Gran Coupe, wat is essentie een berlineversie van de 1 is.

Bij BMW hebben ze ook wel in de smiezen dat de CLA-variant van de Mercedes A-Klasse behoorlijk geliefd en gewild is, vandaar dat ook München nu een vierdeurs lanceert in deze categorie. Anders dan de 2 Coupe staat die op het voorwielaangedreven platform van onder andere de 1 Reeks en van het Mini-gamma. Hij is wel een stuk groter, met een lengte van 4,53 meter is hij zo lang als de 3 Reeks van twee generaties geleden, ook bekend als E90.

BMW biedt zowel op benzine en diesel een 1,5 en een 2 liter aan. De goedkoopste variant is de 218i van 140 pk, de topversie de M235i met vierwielaandrijving, goed voor 306 paarden.

Interieur

Ook de 4, 6 en 8 hebben een Gran Coupe-variant, en net als die laatste twee is dit dus een vierdeurs, en geen vijfdeurs zoals de 4 Reeks. Dat maakt hem niet erg praktisch, want de kofferopening is klein. De wielbasis is dezelfde als die van de 1, waardoor de beenruimte achterin identiek is. Die is in elk geval een stuk verbeterd, het voorwielaangedreven platform draagt zijn motor immers dwars, wat het interieur vergroot.

Ook de boordplank is rechtstreeks gekopieerd van de kleine broer. Ze is handig van opbouw, met veel bergruimte op de middentunnel, en beter afgewerkt dan in de monovolumes van de 2 Reeks. Achter het stuur zitten digitale tellers en centraal de recentste versie van het iDrive-systeem, dat je bedient via het scherm, de centrale draai- en drukknop, gebaren of je stem.

Aandrijfgeheel

Wij konden testrijden met de 220d Gran Coupé. Diens 2 liter-diesel kennen we uit zowat alle modellen van de BMW-groep, met zijn 190 pk schudt hij een 0-100 km/u-spurt van 7,5 seconden uit zijn sloffen. De achttrapsautomaat is standaard, het is evenwel niet hetzelfde exemplaar als in de 3 Reeks en andere BMW’s met de motor in de lengte. Daar gaat het om een exemplaar van ZF, hier van Aisin, en die werkt een fractie minder gezwind.

Niettemin blijft het een goede aandrijflijn, de diesel is stil, soepel en krachtig en springt zuinig om met zijn brandstof. Doe je je best, dan kan je een gemiddelde van circa 5 l/100 km halen.

Rijgedrag

BMW heeft al aardig wat commentaar moeten slikken over de transitie naar voorwielaandrijving op de compacte modellen. Die is ook hier van toepassing; ook deze Gran Coupe heeft niet dat mooi gebalanceerde weggedrag dat we van het merk gewend zijn. Bijvoorbeeld de eerdervermelde CLA illustreert ook dat de kopers in deze categorie nu ook weer niet zó veel belang aan hechten. Bovendien is het wel een goed chassis, met onafhankelijk achterophanging, dat bochten snedig aansnijdt en behoorlijk goed gedempt is.

Een minpuntje is wel het windgeruis rond de ramen, de zijruiten zonder kader sluiten onvermijdelijk minder goed af dan klassieke exemplaren.

Budget

De prijs is stevig, met 38.850 euro is de 220d Gran Coupe een luttele 300 goedkoper dan een 320d, met dezelfde motor dus, maar wel met een manuele bak. De 1,5 liter-diesel van 116 pk (216d) gaat voor 33.950 euro de deur uit.

Het prijsverschil met een 1 Reeks bedraagt meer dan 5.000 euro, wat behoorlijk veel is voor enkel wat extra kofferruimte.

Verdict

Door er zoveel geld voor te vragen haalt BMW wat wind uit de zeilen van deze nieuweling, ook al omdat hij de esthetische zwier mist van een Mercedes CLA (die overigens wel nóg duurder is). Ook bij de modalere merken krijg je in deze prijsklasse een stuk meer waar voor je geld. Los daarvan is deze 2 Reeks-variant neutraal en correct, met een goede aankleding, een kundig chassis en voldoende zitruimte.

>> De test van de BMW M235i Gran Coupe lees je bij de collega's van AutoWereld