Eerste test / Bentley Continental Supersports : Zwaar geschut

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Met zijn W12 die naar 710 pk gestuwd is, mag de Bentley Continental Supersports zich de krachtigste en de snelste vierzitscoupé ooit noemen. Maar is hij daarmee ook een sportwagen? Niet helemaal…

Een interne studie toont aan dat het wagenpark van de gemiddelde Bentley-klant recent gegroeid is van zeven naar acht auto’s… Een gegeven dat Wolfgang Dürheimer, de grote baas van Bentley, deed opmerken dat zijn bedrijf mooie dagen in het verschiet heeft en dat hij geen enkele reden ziet om te twijfelen aan het commerciële succes van de jongste Continental Supersports. “Onze klanten kopen onze auto’s niet omdat ze ze nodig hebben, maar omdat het voorwerpen zijn die ze in hun bezit willen hebben. Met de Supersports willen we dat gevoel oproepen of het zelfs nog wat aanwakkeren”, aldus Dürheimer. Daarmee is alles gezegd. Omdat exclusiviteit nog altijd belangrijk is in dit luxesegment, zullen amper 710 eigenaars – net zoveel als er paarden onder de motorkap schuilen – dit juweeltje aan hun collectie mogen toevoegen. Er snel bij wezen, zou dus wel eens de boodschap kunnen zijn.

In tegenstelling tot de eerste Continental Supersports uit 2009, die er zonder blikken of blozen zijn achterbank uitgooide om 110 kilogram te winnen tegenover een gewone GT, is deze Supersports net zo weelderig aangekleed als zijn minder krachtige broertjes. De voorstoelen zijn overvloedig gevuld, elektrisch verstelbaar en verwarmbaar, en voor 974 euro krijgen ze er ook nog een massagefunctie en ventilatie bij. Het interieur straalt de luxe en weelderigheid van een klassieke Continental uit. 

Nochtans zet de Supersports 40 kilogram minder op de weegschaal (2.280 kilogram leeg). De besparing komt vooral van de nieuwe lichtmetalen 21-duimvelgen en de uitlaatlijn die volledig in titanium is uitgevoerd. Ze is specifiek voor de Supersports ontwikkeld en kost 7.139 euro. Maar de winst in prestaties valt toch vooral toe te schrijven aan de W12, die tot 710 pk is opgekieteld. Ter vergelijking: de Speed heeft 642 pk. Om dat surplus te bereiken paste Bentley de drukvoeding aan, met twee nieuwe turbo’s die harder mogen blazen (maximaal 2,4 bar druk tegenover 1,9 bar), terwijl ook de aanvoer en de koeling van de lucht verbeterd werden.

  • Souverein rijcomfort, rijgemak
  • Indrukwekkende prestaties 
  • Echte GT 
  • Hoog gewicht
  • Te kleine schakellepels aan het stuur
  • Verouderd multimedia- en navigatiesysteem
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC