Eerste test / Bentley Bentayga Diesel : Nieuwe horizonten

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Om de illusie te creëren dat een luxe-SUV ook enigszins politiek correct kan zijn, neemt de Bentley Bentayga de 4.0 V8-diesel uit de Audi SQ7 over. Een primeur in de geschiedenis van het merk.

Sinds de Dieselgate-affaire in september 2015 in alle hevigheid losbarstte, is de dieselmotor in diskrediet gebracht. Diesels worden met de vinger gewezen vanwege hun uitstoot van fijn stof en daarom vanaf 2025 verboden in de centra van Parijs, Mexico-Stad, Madrid en Athene. De legitimiteit van hun aanwezigheid in het wereldwijde autopark lijkt alsmaar verder te worden uitgehold. Niet meteen het beste moment dus om uit te pakken met je eerste diesel ooit, nadat je eerst 97 jaar lang de zelfontbrander links hebt laten liggen. En toch pronkte er een V8 Diesel-
badge op de flanken van de Bentley Bentayga waarmee we op pad konden trekken in Marbella – zeg maar het Saint-Tropez van Spanje. Kwatongen vragen zich dan ook luidop af of Bentley-CEO Wolfgang Dürheimer zich niet wat vergaloppeerd heeft in zijn strategie... 

  • Boterzachte V8
  • Exclusiviteit gevrijwaard
  • ‘Redelijk’ verbruik
  • Twee keer zo duur als een Audi SQ7
  • Ergonomie kan beter
  • Optiebeleid

Zover zouden wij niet willen gaan. Want ten eerste mogen sommigen dan wel last hebben met zijn uiterlijk dat wat weg heeft van een mislukte plastische ingreep, de Bentayga doet het wel goed in de verkoop. Sinds hij begin dit jaar op de markt werd gebracht, wist Bentley er al 5.500 exemplaren van aan de man te brengen. Daarmee is deze grote SUV op zijn eentje goed voor bijna de helft van de totale Bentley-verkoop, die in 2016 overigens voor het vierde opeenvolgende jaar de drempel van 10.000 stuks heeft overschreden. 

Ten tweede is er een reële vraag naar een dieselversie in Europa: een deel van Bentleys klantenbestand wil maar wat graag een auto die sociaal wat meer aanvaardbaar is – en eentje waarmee ze niet om de haverklap naar het tankstation hoeven. En tot slot is er het budgettaire aspect: de Bentayga Diesel kost 37.752 euro minder dan de 6.0-W12, die bovendien niet alleen benzine slurpt als was het water, maar ook nog eens stevig doortikt in de fiscaliteit. Kortom, meer dan genoeg redenen om aan te nemen dat deze dieselversie nieuwe klanten kan aantrekken. Temeer omdat nu al 50 procent van de Bentayga-klanten bestaat uit nieuwkomers bij Bentley. Tot het tegendeel bewezen wordt, lijkt mijnheer Dürheimer dus bijzonder goed te weten wat hij doet.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!