Eerste test / Audi TT

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Vijftien jaar na de introductie van de eerste TT stelt Audi de derde generatie voor. Het recept en de algemene vormgeving zijn niet veranderd, maar aan boord vond wel een kleine revolutie plaats.

Het zelfdragende koetswerk en de koetswerkpanelen zijn volledig van aluminium gemaakt: voorvleugels, zijwanden, dak, motorkap, achterklep, deuren. Om synergieredenen neemt hij bepaalde onderdelen van het moduleerbare MQB-platform over. De Quattro-versies regelen de koppeloverdracht naar de achterwielen veel nauwkeuriger - zonder het dynamische rijgedrag in het gedrang te brengen. Dat was op de vorige generatie wel even anders. Zo wordt de koppelverdeling tussen beide assen voortaan geregeld door het systeem Audi Drive Select (standaard op de TTS, optie elders). De reactiviteit van het systeem sluit dan ook aan bij het gekozen profiel, dat een invloed heeft op de respons van het gaspedaal, de elektromechanische stuurbekrachtiging en de adaptieve Magnetic Ride-ophanging indien aanwezig (standaard op de TTS). De vierwielaangedreven TT, die in het verleden eerder 'frigide' aanvoelde wanneer je het gaspedaal loste, wordt bijna even speels als de voorwielaangedreven modellen.

Hoewel de TT zijn buitenproporties behoudt, werd zijn interieur - en met name zijn instrumentenbord - volledig herzien, te beginnen met het ventilatiesysteem. De verluchtingsmonden doen denken aan de reactoren van een vliegtuig. De grote wijziging vinden we echter terug in het dashboard. Het centrale MMI-scherm werd afgevoerd en alles werd gecentraliseerd in wat de merkverantwoordelijken 'Audi Virtual Cockpit' doopten: een volledig digitaal hogeresolutiescherm van 12,3 duim. Met de Viewtoets op het multifunctionele stuur schakel je van een klassieke weergave met snelheidsmeter en toerenteller op de voorgrond over naar een infotainmentmodus waarbij het scherm de navigatiekaarten centraal plaatst en de klassieke weergave naar de achtergrond verschuift. Wie doet beter?

Liefhebbers van hoogstaande geïntegreerde multimediatechnologieën worden door de nieuwe TT en zijn virtuele cockpit stevig verwend. Bovendien verleidt de TT met zijn onmiskenbare wegkwaliteiten, zijn alsmaar zuinigere en performantere motoren en zijn herwerkte Quattro-transmissie die een uitmuntende tractie verzekert zonder het rijplezier in het gedrang te brengen. De TT 3.0 lijkt dan ook een geslaagde doorontwikkeling van een beproefd recept.

U kunt de Eerste Test van de Audi TT nalezen in AutoGids 911 van 1/10/2014.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 15.14/20