Met een 0-tot-100-spurt in 3,7 seconden speelt de Audi TT RS in eerste klasse. Supercars zoals de R8 zijn maar een halve seconde sneller. Wat wil je nog meer?
Het concept
In het clubje van hogeprestatiemodellen is de TT een buitenbeentje. Hij is gebouwd op een ingekort MQB-platform (zoals de A3, Golf, Tiguan, …) en verdedigt zijn plaats in een wereld waar achterwielaandrijvers (met motor voorin of achterin) de wet dicteren en de harten veroveren van iedereen die houdt van een sportieve rijstijl. De TT zet het vermogen van zijn krachtige motor op de weg via een quattro-systeem. Dit herverdeelt het koppel in functie van de rijstijl en de reële grip. In Comfort-modus ontvangt de voortrein doorgaans 80 procent van het koppel, terwijl het fiftyfifty verdeeld wordt in de Dynamic-stand. Wanneer er genoeg grip is, bij een snelle rijstijl, is de achteras nooit dominant, al is er wel ondersteuning van een vectoriële koppelverdeling om de typische onderstuurreflex van een dergelijke architectuur (dwarse motor, voornamelijk voorwielaandrijving) tegen te gaan en de auto neutraler door de bocht te helpen.
- Performante, verfijnde en goed klinkende vijfcilinder turbo
- Gemakkelijk te besturen, vlot in snelle bochtencombinaties
- Stijfheid (roadster), algemene kwaliteit, perfectionistische afwerking
- Weinig betrokkenheid bij sportief rijden
- Onderstuur in trage bochten
- Gps en audio niet regelbaar door passagier
Wat er verandert
Hoe rijdt hij?
De vijf zuigers werken in een acyclische volgorde, wat de basis vormt voor het aritmische geluid dat ons zo blij maakt als een kind, ongeacht of de sportuitlaat wel of niet gemonteerd is. Dankzij kleppen in de uitlaat varieert het geluid en wordt het bijna even intens als dat van de atmosferische R8 Plus. We hebben hier toch te maken met een halve V10? De Porsche 718S begeestert niet zo sterk met zijn flat four-turbo, maar neemt het voortouw als je het weggedrag vergelijkt.
Het stuurwiel met startknop en Drive Select-knop is hetzelfde als in de R8. De ophanging van de TT RS is 10 mm verlaagd in vergelijking met een normale TT. In de standaardversie gaat het om conventionele, ‘passieve’ schokdempers. In deze configuratie leek hij iets te hard afgeveerd, met een lichte neiging om de beweging achteraan onvoldoende af te remmen, wat de buitengewone stabiliteit van de auto hypothekeert wanneer oneffenheden in het wegdek verschijnen in een snelle bocht. De adaptieve schokdempers met magnetic ride, regelbaar via de Drive Select-functie, zorgen voor meer comfort in de gelijknamige stand. In de Dynamic-modus geeft deze optionele, gestuurde ophanging putten en bulten nog altijd hard door – zoals in elke Audi RS – maar houdt hij de koetswerkbewegingen over hobbels beter onder controle. Tot slot overtuigt de elektrische besturing in de Dynamic-modus. De Roadster weegt 90 kg meer en is een fractie langzamer, maar hij heeft qua weggedrag dezelfde kwaliteiten.
Prijs/uitrusting
De concurrenten
De Porsche 718 S Boxster (68.849 euro – 350 pk, 420 Nm) en Cayman (66.792 euro) zijn de eerste concurrenten waar we aan denken. Bij BMW twijfelen we tussen de ouderdomsdeken onder de roadsters Z4 35iS (60.750 euro – 340 pk, 450 Nm) en de jonge M2 Coupé (59.350 euro – 370 pk, 465 Nm), of hun ‘rustigere’ varianten met vierwielaandrijving M240i xDrive Coupé (52.100 euro – 340 pk, 500 Nm) en Cabriolet (56.450 euro). Mercedes heeft zijn AMG-roadster SLC 43 (60.742 euro – 367 pk, 520 Nm). Merk op dat je voor de helft van de prijs van een RS al een basis-TT met 180 pk koopt en voor 14.440 euro minder de S met 310 pk. Hoewel het om viercilinders gaat, valt dit alternatief te overwegen.
Ons verdict
Audi focuste de evolutie van de TT RS op de vijfcilinder-in-lijn, die de beste turbomotor in zijn cilinderinhoudklasse blijft. De jongste quattro-transmissie maakt het mogelijk om het volle potentieel vlot te gebruiken, rekening houdend met de limieten die de architectuur impliceert. Een voorwielaandrijver met dwarse motor rijdt natuurlijk niet door trage en gripvolle bochten zoals een achterwielaandrijver dat kan. De auto kauwt het werk eigenlijk voor – doeltreffend, maar zonder veel fantasie waardoor je minder het gevoel hebt betrokken te zijn bij een sportieve rijstijl. Met zo’n beperkte activiteitsgraad en weinig stress achter het stuur, goed ondersteund door de chique kuipzetel en luisterend naar de bariton onder de motorkap, beleven we het plezier van iemand die alles krijgt zonder er moeite voor te moeten doen.