Eerste test / Audi SQ5 3.0 TFSI : Eerst met benzine

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De eerste Audi SQ5 was in Europa ‘diesel only’, maar voor de tweede generatie voegt Audi benzine toe aan het menu. De TFSI maakt zelfs eerst zijn opwachting – de dieselversie is pas voor begin 2018.

De Q5 was in 2012 Audi’s eerste SUV die een sportieve behandeling kreeg en op de markt kwam met een S-badge. Hij was om wel meer redenen bijzonder, want hij was op dat moment ook de enige S met een dieselmotor, specifiek gecreëerd voor dieselgek Europa. Elders reed de SQ5 altijd op benzine, en nu is dat dus ook het geval in Europa. Er komt wel opnieuw een dieselvariant, maar die verschijnt pas volgend jaar in de showrooms. Bij de lancering van de nieuwe SQ5 is de 3.0-V6 TFSI dus de enige mogelijkheid.

De SQ5 neemt zo de V6 over die Audi reeds gebruikt voor de S4 en S5, met dezelfde kenmerken: 354 pk van 5.400 tot 6.400 o/m en 500 Nm tussen 1.370 en 4.500 o/m. Dat geeft hem een nuttig toerentalbereik, met een erg lineaire, maar niettemin krachtige vermogensopbouw. Hij haalt 100 km/h in 5,4 seconden. Indrukwekkend, maar minder dan met de super-TDI van de vorige generatie, die met zijn vrachtwagenkoppel (650 Nm, voor ‘slechts’ 131 pk) 0,3 seconden sneller was (volgens de cijfers van de constructeur).

  • Onberispelijk weggedrag
  • Afwerking en geluiddemping
  • Samenwerking motor, automaat en vierwielaandrijving
  • Nog voelbaar turbogat
  • Basisprijs van 66.200 euro
  • Nog altijd veel en erg dure opties
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC