De sportieve versie van de A4 keert terug naar de turbo, die een V6 nog meer leven inblaast. De motor is trouwens nieuwer dan het lijkt, staat nog een trapje hoger qua prestaties en verbruikt minder.
Het concept
De tweede en derde generatie van de S4 werden aangedreven door de sportieve V8 van Audi, de befaamde 4,2-liter (344 pk, 410 Nm) uit de autosport. Maar wie herinnert zich nog dat de eerste S4 een 2.7 V6 biturbomotor (265 pk, 400 Nm) had? De S4 van de vijfde generatie die we hier ontdekken, knoopt weer aan bij de V6 met compressor (333 pk, 440 Nm) en stelt zich tevreden met één turbo. Maar niet alleen de drukvoeding van de auto verandert.
- Look blijft discreet
- Beheerst en indrukwekkend rijgedrag
- Meer comfort, afwerking blijft top
- Hoger in het gamma, ook qua prijs
- Fiscaal afgestraft
- Optiepolitiek
Wat er verandert
Hoe rijdt hij?
De S4 ontwikkelt voortaan 354 pk, een stijging van 21 pk, en – wat spectaculairder is – een koppel van 500 Nm (of 60 Nm beter) bij 1.370 tr/min. Dat stuwt de S4 van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden (4,9 seconden in het geval van de break Avant), wat zes tienden beter is dan de oude S4 (333 pk) met gerobotiseerde S tronic (zeven versnellingen) die hij vervangt. De nieuwe S4 (354 pk) gebruikt dan weer een automaat met hydraulische omvormer en acht versnellingen.
De herwerkte Tiptronic-versnellingsbak met vrijloopfunctie draagt bij tot het hoogwaardige werkingscomfort en resoluut sportieve karakter van het geheel. De S4 profiteert van het nieuwe onderstel en de besturing uit de A4, maar dan sportiever afgesteld met een 23 mm verlaagde ophanging. De grip wordt verzekerd door een quattro-transmissie die bij een normale rijstijl meer koppel naar achteren stuurt.
Prijs/uitrusting
De concurrenten
Bij BMW vind je een 340i xDrive (326 pk) die goedkoper (49.800 euro) maar niet zo sportief is. De Mercedes C 43 4Matic (367 pk) heeft daarentegen dezelfde prijs (61.226 euro) en biedt gelijkaardige prestaties als de Audi S4.
Ons verdict
We reden op enkele dagen tijd met de S4 berline en zijn tegenhanger met twee deuren, de S5 Coupé. Technisch zijn de twee broertjes identiek. Alleen heeft de coupé een 6 cm kortere wielbasis, wat hem iets levendiger maakt. Maar de goede indruk geldt voor beide modellen: de sportieve versies van de A4 en A5 zijn twee auto’s in één. Ze zijn stil of extravert, zacht of scherp en houden altijd rekening met wat je verwacht of uitdrukkelijk vraagt.