De R8 werd vernieuwd en uiteraard volgt nu ook de open Spyder-versie. Zo krijgt deze topsporter – die opvallend gemakkelijk rijdt – een extra gevoel van vrijheid.
Het concept
Sinds de eerste R8 deelt Audi zijn ASF-structuur met een andere gereputeerde supercar: de Lamborghini Huracan (vroeger de Gallardo). Die gemeenschappelijke basis wordt voortgezet bij deze nieuwe generatie, die nu verrijkt wordt met de onmisbare open Spyder-versie. De R8 Spyder verhoogt de rijsensaties en steelt nog meer de show op de hippe boulevards. Maar de R8 is veel meer dan schone schijn. Hij draagt de genen van een echter supercar. Dat bewijst de volledig vernieuwde ASF-structuur, die dankzij de combinatie van zeer lichte en stijve materialen maar 8 kg meer weegt dan die van de coupé, ondanks de nodige verstevigingen. Een krachttoer.
- Soepelheid motor
- Algemene doeltreffendheid en rijcomfort
- Rijgemak
- Hoge prijs
- Bescherming tegen turbulenties kan beter
- Ergonomie zonder centraal scherm
Wat er verandert
De motor en versnellingsbak zijn al bekend uit de Huracan en de R8 Coupé. Net als daar gebruikt de V10 dubbele brandstofinjectie, zowel direct als indirect. De twee systemen werken ofwel apart ofwel samen om in functie van het toerental en de belasting het vermogen of de zuinigheid te verbeteren, waardoor de Euro 6-uitstootnorm gehaald wordt. De motor klinkt als een orgel in een kathedraal, gebruikt een droog carter en ontwikkelt 540 pk en evenveel Newtonmeters. Dat is 15 pk en 10 Nm meer dan in de R8 Spyder van de eerste generatie. De gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling stuurt het vermogen naar de vier wielen via een Haldex-koppeling. De R8 is sportief van geest en heeft ook een differentieel met beperkte slip aan de achterwielen, waarvan de blokkeringsgraad wellicht iets lager is dan bij de Lamborghini. De R8 moet – meer dan zijn tweelingbroer – door iedereen bestuurd kunnen worden.
Hoe rijdt hij?
Het rijcomfort is dat van een traditionele berline, zelfs met de ‘passieve’ schokdemping die een goed compromis bereikt in alle rijomstandigheden. Kortom, topprestaties in combinatie met het rijgemak en (bijna) de veelzijdigheid van een A3 met S-Tronic.
Prijs/uitrusting
De R8 Spyder is natuurlijk geen koopje, want met zijn prijs van 180.500 euro kost hij toch 13.870 euro meer dan een gelijkaardige coupé. Dat is veel, maar dit is nu eenmaal de prijs die je betaalt om te genieten van topprestaties in openlucht. Alle soorten van personalisatie zijn mogelijk. Of toch bijna. Zo kun je de zijdelingse luchtinlaten niet alleen bestellen in kleuren of carbon, maar ook met logo’s.
De concurrenten
Op dit niveau zijn er niet veel concurrenten, maar ze kunnen tellen qua prestige: de Jaguar F-Type Convertible, de Porsche 911 cabriolet of (binnenkort) de Mercedes-AMG GT roadster. En dan is er nog de (krachtigere) Ferrari 488 GTB Spyder.
Ons verdict
De R8 Spyder is een supercar die meer emoties biedt dan de coupé. Hij prikkelt de zintuigen door het dak naar de buitenwereld te openen. Het is een filosofie. Een filosofie die we appreciëren, want aan de prestaties en de doeltreffendheid van de coupé werd niet of toch zo weinig mogelijk geraakt.