Eerste test / Audi A4 Allroad

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Audi breidt zijn Allroad-gamma uit met de A4, waarbij hetzelfde recept werd toegepast als voor de A6. Alleen de variabele pneumatische ophanging ontbreekt.

Voor zijn A4 Allroad paste Audi precies hetzelfde basisrecept toe als voor de gelijknamige A6: men neme een Avantversie, men krikke het onderstel ettelijke centimeters omhoog en stoppe er standaard een Quattro-vierwielaandrijving onder. Traditiegetrouw wordt het koetswerk onderaan en rond de wielkasten opgedirkt met kunststof opzetstukken in een contrasterende kleur om het "allewegenkarakter" van de auto in de verf te zetten. Verder onderscheidt de Allroad zich uiterlijk van de A4 Avant door zijn grijze Singleframe-radiatorrooster met verticale chroomstrips, zijn bumpers met roestvrijstalen bodemplaten, zijn functionelere dakrails en zijn grotere wielen. De A4 Allroad staat niet alleen een kleine 4 centimeter hoger, maar ook 2 centimeter breder op zijn poten dan de Avant.

Het spreekt haast vanzelf dat alle Audi's A4 Allroad standaard uitgerust zijn met de befaamde Quattro-vierwielaandrijving met variabele koppelverdeling tussen voor- en achteras. Een nieuwe standaardvoorziening is het Offroad Detection-systeem, dat permanent het wegdek scant en indien nodig automatisch de werkingsparameters van het ESP aanpast. Op het terrein verbetert dit ORD-systeem de tractie bij het accelereren door iets meer wielspin toe te laten. Ons offroad-testtraject was niet al te zwaar en stelde geen enkel probleem voor onze testauto's. Alleen schuurden ze een enkele keer met hun buik tegen de grond, wat aangeeft dat een bodemvrijheid van 18 centimeter toch op het randje is voor dit soort werk.

De Audi A4 Allroad, die vanaf eind mei in de Belgische showrooms staat, is een visueel bijzonder geslaagde SUVversie van de A4 Avant. Op licht terrein is hij met zijn standaard Quattroaandrijving en zijn krachtige motoren haast niet te stoppen, maar zodra het iets zwaarder wordt, toont zijn bijna 4 centimeter grotere bodemvrijheid zijn limieten. Ook op de "Autobahn" eist het hogere zwaartepunt van de A4 Allroad zijn tol qua rechtuitstabiliteit en zijwindgevoeligheid. Een variabele pneumatische ophanging zoals die van zijn grotere broer zou in beide gevallen wonderen kunnen verrichten...

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC