Eerste test / Audi A3 Sportback

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Net als van de vorige generatie introduceert Audi opnieuw een A3-variant die Sportback heet... en die - laten we een kat een kat noemen - weinig meer om het lijf heeft dan twee extra deuren.

Net als zijn twee voorgangers, die elk een tussentijdse facelift kregen, pakt ook de derde generatie van de A3 uit met een vijfdeursvariant. Het model wijdde het derde platform in, dat opnieuw een langere wielbasis omvat (2,51 meter in 1996, 2,58 meter in 2003 en 2,63 meter vandaag). Qua totaallengte groeide de Sportback gelukkig niet in dezelfde verhouding (4,15 meter in 1999, 4,29 meter in 2004 en slechts 4,31 meter nu).
Hij is dus een onvervalste middenklasser gebleven, die weliswaar telkens weer uitpakte met iets meer koffervolume (350, 370 en nu 380 liter met de achterbank rechtop) en interieurruimte.

Net als de A3 met drie deuren heeft de nieuwe Sportback enorme inspanningen geleverd om zijn gewicht terug te dringen. De A3 Sportback 2.0 TDI 150 waar we voor deze kennismaking beslag op konden leggen, leek ons nog beter geluidgedempt en geassembleerd dan zijn voorganger. De stijvere en lichtere kooistructuur zorgt bovendien voor meer rijplezier. Net zoals bij de Golf VII, die weer een stap vooruit is ten opzichte van de VI...

De A3 Sportback kost 3.000 euro meer dan een vergelijkbare Golf VII, die niet veel meer moet onderdoen qua uitrusting en nauwelijks minder goed is afgewerkt. Voor die meerprijs krijg je gelukkig materialen die van net iets meer cachet en intrinsieke kwaliteit getuigen. De A3 Sportback heeft ook het voorrecht om nieuwe opties te mogen inwijden - zo mag hij als eerste uitpakken met de jongste versie van het navigatiesysteem, dat een bestemming kan herkennen op basis van een Google StreetView-afbeelding.

U kunt de Eerste Test van de Audi A3 Sportback nalezen in AutoGids 866 van 9/1/2013.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC