Eerste test / Aston Martin V8 Vantage S

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Een opgepepte motor, een nieuwe gerobotiseerde versnellingsbak en een geëvolueerd chassis: de Aston Martin V8 Vantage S wil indruk maken. En als hij even goed rijdt als hij eruitziet...

Onder de lange en slanke motorkap van de Aston Martin V8 Vantage S ligt nog altijd de 'vierkante' - met een identieke boring en slag van 91 millimeter - atmosferische V8 van 4,7 liter met smering via droog carter. Om zijn sportieve temperament te versterken hebben de ingenieurs van Gaydon hem uitgerust met een 'agressievere' motorsturing en een aangepast luchtinlaatsysteem. Van 426 pk voor de basis-V8 gaat het vermogen naar 436 pk voor de V8 Vantage S, terwijl het koppel stijgt met 20 Nm, tot 490 Nm, bij een erg bruikbare 5.000 o/m. Aan de andere kant van de aandrijfas (die van koolstofvezel is) vinden we, juist voor de achteras, een volledig nieuwe versnellingsbak.

De verzonken deurgreep die je met de vingertoppen moet vastnemen, de deur die een beetje naar boven kantelt bij het openen: alleen al instappen in de V8 Vantage S is - net als in iedere Aston Martin - een belevenis op zich. Een druk van je wijsvinger volstaat om de machine tot leven te wekken: een feest voor de oren en telkens goed voor een brede glimlach. Na enkele kilometers over een secundaire weg hebben we een eerste keer vrije baan. Ideaal om het gaspedaal eens aan te spreken en ons te laten katapulteren door een V8 die duidelijk staat te popelen om zich uit te leven. De duw in de rug is stevig, de soundtrack orkestraal: een knappe mengeling van zwaar en hol gebrabbel en van metaalachtige tonen uit het middenspectrum.

Op een afgesloten piste, met de Sport-knop ingeduwd en de Track Mode ingeschakeld rijgen we de circuitrondjes aaneen. Verbluffend... Het bijna natuurlijke evenwicht van het onderstel en de vitaliteit van de V8 maken van deze Aston Martin een levendige auto die zich makkelijk en aangenaam laat besturen op een circuit. Even abstractie gemaakt van de (vast op de stuurkolom gemonteerde) spatels die te klein zijn om in de bocht te worden bediend zonder je handen van het stuur te halen, is het puur plezier om de V8 tot in de hoogste toerentallen te jagen (tegen de 8.000 o/m).

Tussen de V8 en de V12 Vantage werpt de Aston Martin V8 Vantage S zich met brio op als hét model voor de gentleman driver. Met zijn prijskaartje van 134.100 euro voor de coupéversie (de Roadster kost nog 11.000 euro meer) is de knappe Brit echter geen koopje, zeker niet ten opzichte van zijn voornaamste concurrent, de Porsche 911. Natuurlijk is er nog zijn aparte stijl, waarop voor de liefhebber ongetwijfeld geen prijs zal staan...

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC