Eerste test / Alfa Romeo Mito Q.V.

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Alfa Romeo spijkerde ook de Quadrifoglio Verde-versie van de kleine MiTo wat bij. Die is nog altijd 170 pk sterk, maar wordt enkel nog geleverd met Alfa's gerobotiseerde versnellingsbak.

Aan de buitenkant zien we voortaan net als bij de gelijknamige Giulietta een afwerking van glanzend antraciet voor de buitenspiegelkappen, de dwarslatten in de grille, de deurgrepen en de omlijsting van de koplampen en de achterlichten, terwijl ook hier de matte koetswerkkleur Grigio Magnesio werd geïntroduceerd. Ook binnenin hetzelfde verhaal als bij zijn grotere broer, met het Uconnect-infotainmentsysteem, een nieuw stuurwiel en een klavertjevier tussen de instrumenten. Als optie kunnen lichte Sabelt-kuipstoelen worden besteld met een rug van koolstofvezel en een bekleding van leder en alcantara.

Onderweg pakt de MiTo Quadrifoglio Verde uit met inspirerende rijsensaties, maar opnieuw hebben we een opmerking met betrekking tot de TCT-versnellingsbak, zij het dit keer van een andere orde dan bij de Giulietta: wanneer je vanuit stilstand vertrekt, lijkt de sturing het vermogen de eerste meters in te perken - wellicht om te voorkomen dat de wielen gaan doorslippen - waarna de auto er plots alsnog als een speer vandoor gaat. Vrij onaangenaam... Voor de rest behield de MiTo Quadrifoglio Verde logischerwijs zijn rijeigenschappen, waarbij hij overigens nog altijd standaard kan rekenen op een gestuurde schokdemping.

De update van de sportieve versie van de MiTo heeft nog minder om het lijf dan die van de gelijknamige Giulietta, maar met zijn TCT-versnellingsbak moet de kleinste Quadrifoglio Verde opnieuw de aandacht kunnen trekken van de PlayStation-generatie, terwijl hij voor de rest zijn Alfa-karakter behoudt.

U kunt de Eerste Test van de Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde nalezen in AutoGids 905 van 9/7/2014.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!