Met de nieuwe Veloce wil Alfa Romeo het gat opvullen tussen de “normale” Giulia en de machtige Quadrifoglio Verde. Daarmee komt hij tegemoet aan zij voor wie de Super nog net tekortschiet.
Het concept
De naam Veloce is nauw verbonden met een aantal modellen die bij de beste Alfa’s uit de geschiedenis horen. Hij verscheen voor het eerst in 1956 op de Giulietta Sprint en wees toen op een model dat een aantal verbeteringen had ondergaan om zijn sportieve karakter meer in de verf te zetten. Vandaag respecteert Alfa zijn eigen traditie met de Giulia Veloce, een iets meer gespierde variant van de brave berline. Die neemt plaats tussen de Giulia Super en de machtige Quadrifoglio Verde.
- Rijplezier, weggedrag
- Efficiënt Q4 zonder plezier te vergallen
- Comfort (adaptieve ophanging)
- Stroomlijngeluiden
- Kwaliteitsindruk van sommige bedieningselementen
- Bestaansrecht op de Belgische markt?
Wat er verandert
Om hem te kunnen onderscheiden van een ‘banale’ versie krijgt de voorbumper een nieuwe spoilerlip terwijl de achterbumper een (puur esthetische) diffuser krijgt tussen de twee uitlaatmonden. De raamkaders en de remzadels zijn zwart. In het interieur gaat het comfort van de passagiers erop vooruit (in tegenstelling tot de kwaliteitsindruk) dankzij sportstoelen die eindelijk voldoende zijdelingse steun bieden. Die zijn standaard verwarmd en elektrisch verstelbaar.
Hoe rijdt hij?
Budget & uitrusting
De Giulia neemt plaats tussen de Super en de Quadrifoglio Verde. Voor 44.840 euro voor de diesel en 46.090 euro voor de benzine is hij ook de best uitgeruste “normale” Giulia. Naast zijn twee specifieke motoren, zijn standaard achttrapsautomaat en zijn vierwielaandrijving krijgt de Veloce namelijk ook 18-duimvelgen, elektrische en verwarmbare sportstoelen met elektrisch verstelbare flanken, een verwarmd sportstuurwiel, een automatische airco in twee zones, xenonlampen en een actieveveiligheidspack. Onder de interessante opties vinden we de adaptieve ophanging (1.150 euro), die de Giulia een indrukwekkend rijcomfort geeft. Dankzij een klein knopje met daarop een tekening van een schokdemper kan je de werking van de ophanging bovendien loskoppelen van de rijmodi.
Concurrenten
Met zijn combinatie van veel vermogen en vierwielaandrijving vormt de Giulia Veloce niet echt het hart van het gamma, zowel op benzine als op diesel. Onder zijn rechtstreekse rivalen vinden we de Mercedes C250d 4Matic (204 pk) en de Audi A4 3.0 TDI (218 pk). Beide zijn gemiddeld 1.500 euro duurder dan de Alfa. BMW biedt enkel de 330d met 258 pk als xDrive en die is 5.000 euro duurder. Voor de benzineversies zijn de Duitsers minder duur maar ook minder krachtig (252 pk voor de BMW 330i xDrive of de Audi A4 2.0 TFSI Quattro). Jaguar biedt enkel vierwielaandrijving op de 180 pk-versie van de XE en hoort dus niet bij zijn rechtstreekse rivalen.
Ons verdict
De Giulia Veloce wordt in België op de markt gebracht tijdens het salon van Brussel, in januari. Je kan je vragen stellen over het nut van een dergelijke versie op de Belgische markt, maar Alfa Romeo heeft er toch maar een plezierige berline mee gecreëerd, die efficiënt is op alle types ondergrond en die bulkt van het karakter.